31 juli 2009

Redan 3 manader sedan senaste inresan.

Idag är det mulet men lika varmt för det. Kycklingen och pommesen igår var något hiskeligt gott, gjorde stora tunna skivor av filen och pommesen alldeles perfekt knapriga. Ibland behövs det inte mycket för att man ska bli på gott humör.
På måndag ska internet vara levererat och det ska bli intressant att testa. Allra helst uppladdning eftersom jag testar enklaste paketet först och sen uppgraderar om det behövs så har jag ju minst 1/20 av 0.5 mbit (0,025mbit) uppladdning och det är alltså långsammare än de gamla modemen vi hade för sådär 15-20 år sen om jag räknat rätt.(?)

Just nu kokar vi ris i riskokaren som vi inte behövde betala servicen på, så det var positivt och nu hoppas vi den håller en stund.
Imorrn bär det ju av till Malaysia på blixtvisit så det blir att vakna till så pass att man kan ta sig till bilen vid 04:30 sen hoppas jag man lyckas ”duna” några timmar till.

Igår pratade jag med Nala i telefonen. Hon sa inte så mycket men hon lyssnade noga. Hon var på besök hos Mamma och familjen. Vi, jag och Jessica, har bestämt oss för att vi ska ha kvar Nala, känns helt sjukt om vi skulle fortsätta kapitlet att lämna henne till någon annan. Som det var förut visste jag ju inte hur framtiden skulle se ut och att komma igång här med en vovve i bagaget kändes inte rättvist men jag har haft förhoppningen hela tiden att jag skulle kunna ha henne men lämnar man iväg henne kan man ju inte räkna med att få henne tillbaka. Nu blev det ju flytt till Samui och även om det hade varit enklare med hundvakt och spontan hjälp om jag bodde i Kamala så ska det här funka också även om jag helt klart får offra mer. Jag ska ordna års visum till Jessica så då blir det lite enklare med eventuell avlastning om det skulle behövas. Så i slutet på året, preliminärt, så får jag äntligen ner min ”dotter” hit till Samui igen. Konstigt att Ming som är född här blir kvar i Sverige men för hennes del blev allt perfekt så jag får helt enkelt inse det även om man saknar henne också.

Drömförhoppningen är att ha hunnit byggt upp ett hus som är dugligt att bo i och mur runt tomten. Tomt har vi ev redan hittat och det är inget Nala kommer klaga på då den på sin längsta del är hela 70 meter lång och som bredast drygt 30 meter. Sjö några tiotal meter bort och med planering för att byggas park precis intill. Annars finns inte något annat hus på ett par hundra meters håll och med en utsikt som liknar en afrikansk grässlätt med berg som sticker upp flera kilometer bort blir även jag blev helt såld när jag såg den första gången och även om det har sin charm att sitta i en palmskog eller en bit upp i bergen så är den här öppenhets känslan grym. Hade inte tänkt skriva något för än allt är klart och egentligen ligger det bara på oss att slå till men ska avvakta lite till.

Nu är klockan snart 15 och vi ska äta lunch.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jupp,snart kommer lilla damen ner;)
Hoppas allt går bra på visumresan!

Kram Jessica