5 juli 2009

En mulen dag och Cafeet går förlorat.

Idag är det mulet och det har regnat lite grann. Mulet på andra fronter också, jag trodde ju i min iver att jag betalat all till en person som tidigare köpte inventarier till cafeet, men nu då det visar sig att de pengarna gick till annat än att betala tillbaka en skuld kom problemet för denna upp igen då det blev ny månad och låna ut pengar till folk med inkost mång agånger högre än min och som äger bostäder för mångmiljonbelopp kommer inte på tal.
Det resulterar nu i att stora gasflaskor och andra tillbehör som är de absolut dyraste det lilla cafeet har nu tas tillbaka av den här personen för att säljas. Vad jag köpte tidigare börjar jag fundera över då saker plockas bort ständigt. Att köpa nytt skulle betyda ytterligare några månader innan de pengarna eventuellt kommit tillbaka i form av intänkter och det är inte aktuellt.
Dessutom hade gasen varit utlånad till en annan och när Nui fick tillbaka dem var dem såklart tomma, och nu när hon fyllt på dem är det dags att bli av med dem. Kan säga att hade det varit mina "kompisar" hade det INTE gått till så.
Det är flertalet som man inte ser röken av längre efter att man nekat dem att låna pengar, att man förklarar anledningen och att personen som vill låna har ordentliga inkomster spelar ingen roll. Det här visste jag ju sedan LÄNGE så det spelar mig ingen roll, men när en lat och dum jävel ställer till problem för någon som är aktiv och försöker, då blir jag ruskigt förbannad.
Det småroliga i det hela är att alla de turister som ger stora belopp till de här personerna varje år inte har en aning om hur verkligheten ser ut.


Det här betyder ju bekymmer av ganska stor karaktär då den lilla intäkt som fanns rycktes bort, men vad gör man. Vit i Thailand (på sina håll) betyder inget så vida du inte lånar och ger bort pengar åt alla håll. Tur man skiter blankt i dessa personer i övrigt, men väldigt tråkigt. Nu blir det att hålla humöret uppe och fort fundera vidare på hur man ska lösa det man trodde hade börjat lösa sig...


Fick ett litet besök av Maja idag också. Hon stövlade in hör och hade köpt med sig "godis" till oss, i form av "nom priau", liten liten plastflaska med syrlig mjölk som dricks med sugrör och varsin kaffe kola :)


Ao Nang
Vi ändarr inget när det gäller Ao Nang planen utan imorrn bitti sticker vi i väg, kanske är det perfekt timing på allt. Det visar sig, jag tror ju stenhårt på ödet och att man kan påverka en massa själv ;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gissar det är svårt att veta hur du i så stor utsträckning som möjligt ska undvika liknande fadäser framöver, men man lär så länge man lever..;) Gissar ni är i Ao Nang nu efter som du inte skrivit på några dagar. Nyfiken på att höra hur det var. Min Skype har dock bestämt sig för att försvinna från datorn. Har försökt installera ny men den krånglar. Tror datorbekymmer ligger i familjen :) På jobbet har jag strul med dator, mobil OCH laddare. Well, värre saker har hänt.
Puss och kram
/Anna

Anonym sa...

Nu har du rätt att gnälla. :)
Mvh
Anonym igen.