18 juli 2009

Tillbaka i Kamala efter besöket på Samui

I morse var det avförd mot Kamala igen.

Det blev 4 nätter tror jag.
Började turen från Kamala vid 9:30 och körde på i fin fart. Kändes som kilometrarna flög på fint ända tills slutet av motorväg 44 där kilometrarna blev betydligt längre. Det började öven regna korta stunder så vi stannade och satte på regn "jackorna" men då slutade det. Efter att ha gjort det 2 gånger på 3 minuter struntade vi i det och då kom regnet på riktigt. Men det vart kortvarigt och man torkade upp rätt fort.

Tillslut var vi framme till slutet av motorvägen och tankten var torr som en öken. Det är ju galet att det inte finns någon mack utmed vägen och mellan Surat Thani stad och Donsak där färjan går från är det tomt på mackar förutom i slutet så vi blev lite oroliga en stund.


När vi åkt båten som jag fick för mig tog 1 timme men som tog 2 åkte vi mot Lamai men tog den norra vägen för att se läget i de gamla trakterna där jag bode förut. Kändes mäkta skumt att åka där igen.


När vi kommit ner till Lamai höll jag på att krocka med en gammal kompis jag inte träffat på 12 år, som tydlig bott mestadels på Samui i 3 år, även när vi bode där förut med andra ord. Där ser man.

Dagarna spenderades med att kika läget coh känna av allt. Träffade Jensa och Am igen efter 1,5 år, riktigt kul. Träffade även Görgen och Anders. Anders var med på Jungle Club och i den gamla blogen tror jag tom att det finns en bild från den gången.


Det ända turistbesöket vi gjorde var till vattenfalled Don Muang, vilket jag aldrig besökt tidigare av någon lustig anledning.
Det var helt ok, men mer folk än under utflukterna på Krabi, helt klart.

Imorse vaknade vi 4, hade sovit 3 timmar. Dagen innan hade Samliga i sällskapet vi var ute och åt med blivit dåliga i magen, jag lyckades klara mig men kände av det idag istället, BRA timing, inte. Men det var ingen större fara, bara konstig känsla i magen och lite ont då och då. Jag, Nui, Jens, Am, Anders och hand föräldrar käkade Suki eller "Jim Jom" en typ av maträtt som har sitt ursprung från Issan. Man steker och kokar sin mat själv på bordet och det ser ut som en sockerkaksform ungeför som är fyllt med vatten men i mitten är det ett berg där man kan steka det man vill. Något i buffen var inte riktigt helt bra eftersom vi alla blev mer eller mindre dåliga. Har aldrig hänt mig tidigare så man har väl kanske haft tur.

Kom till färjan vid strax innan 5 och fick besked att hinn amed 8 båten. Otroligt att ingen drar igång ytterligare en färja, det måste ju finnas bra med pengar att tjäna när det alltid är pullpackat. Vi hade dock tur och han med 7 båten. 9:15 hade vi åkt av och hunnit tanka, sen blåste vi på i full rulle hela vägen och stannade och åt nere i Pang Nga innan Phuket. Samma ställe som på hemresan från Krabi.

Nu sitter man här tillbaka i Kamala och käkar.

Inga kommentarer: