4 aug. 2009

Senaste dagarna.

Tisadag 4
12:00
Sitter liksom igår och väntar på att internet ska kopplas på. Hela förmiddagen har vi försökt nå någon på TT&T men utan framgång.
Efter att ringt oavbrutet fick vi tillslut svar och allt ska nu vara igång. Lyser vissa lampor på routern så har man kontakt. Det lustiga är att samma lampor lyst sedan i lördags då det inte var igång så det stämmer ju inte riktigt. Lustigt är också att när man loggar in på routern med lösenord kommer man till en maxnet sida som är styrprogrammet för routern. Där ska man igen skriva in användarnamn och lösen för att sen kunna administrera routern, där kan man skriva in kalle anka och vika siffror man vil och komma in. Det tycker jag är underligt.
Nu har vi gjort vad vi kan för idag och för att inte bli sittandes ännu en hel dag lägger vi ner nu. Jag som till en början vart så imponerad över att allt verkade vara under kontroll, synd att det inte fick bli en wow upplevelse.

Nu blir det en sväng till internetcaffee och sen handla lite på Tesco tror jag.



Måndag 3
14:45
Då var det måndag och internet skulle varit på slaget, men icke.
Igår besökte jag internet stället jag besökt för att lägga upp inläggen på bloggen och kolla mail, det var fullt förutom en dator så en i familjen brukar sitta vid så jag fick den. Tyvärr fungerade den inte så bra och jag kunde inte få något gjort. Jag hade skrivit blog inlägget klart hemma men det gick inte att kopiera plus att det dök upp lustiga meddelanden vid start av datorn som troligen berodde på virus. Olika exe filer som inte ska existera med likande namn som filer som existerar dök upp etc. Jag kunde heller inte kopiera texten i det dokument jag skrivit och killen på stället trodde jag hade låst dokumentet men det hade jag såklart inte, ett meddelande dök upp i office word där det ända jag greppade var ”trial” och jag antar att han installerat en ej fullfunktions version eller liknande men han trodde ändå jag låst mitt dokument på något vis så jag återvände hem.

Idag har jag suttit och väntat på att det ska slås på och Nui ringde det ända nummer som fanns på de papper vi fick med och det var ett nummer till bangkok som inte aktiverats enligt ett automatiskt meddelande från telebolaget. Bra jobbat!
Efter lite letande så hittade vi ett nummer på ett kvitto och lyckades tillslut få numret till Samui där personalen nu varit och ätit de senaste timmarna.

Nu börjar det blåsa här så TVn slogs ut, behövs oftast inte så mycket för att man ska bli av med den.

Igår åkte vi och badade och hade det supeskönt. Vi åkte till den strand vi döpt till Had Maphrao som ligger i norra Lamai vid ett hotell som heter Crystal. Där var vi i några timmar och badade och jag stt och mös på en av de stora stenarna som finna i vattnet. Som att sitta på en stekpanna och jag kände ju att det brände på händerna men jag blev ändå förvånad över att den såg helt skållade ut när jag tittade på dem.
Nu ska vi ta och ringa till TT&T igen, jag väntar inte gärna på att dem ringer upp utan ska någonting bli gjort över huvud taget får man flåsa dem i nacken. Hoppas dem kan koppla oss online inom kort.

Nu har vi fått nya besked, det är tydligen dåligt väder här så dem har problem, bådar inte gott, men imorrn bitti ska det vara klart. Lycka till!




Söndag 2
12:00
Resan igår gick bra men den var betydlig jobbigare än de tidigare jag gjort. Det tog 16 timmar från att jag hämtades till att jag var hemma igen istället för de 10 timmar jag tidigare vant mig vid. Men inga konstigheter annars vilket känns bra inför kommande borderruns. Helt ok vägar, längre sträckor som var dubbelfiliga och avskilt från mötande vilket alltid är bra. Dels går det fortare och omkörningar blir lite säkrare. Upp till Ranong är det mötande trafik hela sträckan.
Min plan att försöka sova direkt i bussen gick ju inge bra. Jag hämtades 4:45 och jag han bli orolig att dem glömt mig då det var sagt 4:30 plus att jag trodde vi skulle ta 5 båten och att vi skulle dundra upp längs västra delen av Samui. Jag blev upphämtad först och vi tig östkusten hela vägen upp till Choeng Mon så vi var vid båten strax innan 6. Vi var bara 5 personer så det fanns gott om plats att bre ut sig på. Den lite äldre vanen vi satt i var dock ingen hit men det visade sig att den bara skulle ta oss till båten och att en annan skulle ta över i Donsak. Den vanen var som de brukar vara och fin.
Att det inte gick att sova var ju eftersom vi plockade upp fler och att vi var tvungna att gå på båten. Där kunde man ju slumrat lite men jag passade istället på att se lite film i min iPod.
Några timmar innan vi var framme stannade vi och fick en liten matlåda med stekt ris och kyckling som jag kastade i mig. 30 minuter innan vi var framme vid gränsen till Malaysia fick jag en hiskelig magknip. Sån där som kommer i vågor och gör så in i helsike ont. Vid gränsen var jag tvunget att stämpla ut från thailand för att sen gå vidare över gränsen och stämpla in i Malaysia. En mycket enkel gränsövergång med en liten marknad i varje land, annars inte mer än så. När jag kom in i Malaysia var det rusning till toan för att göra mig av med det onda baggaget. Snacka om lättnad. Sen var det mors och good bye Malaysia och när jag gick över gränsen fick jag den klassiska religiösa ”skönsången” i ryggen. In i Thailand igen och så var man klar med ännu en sån här underlig resa vars syfte jag inte kan förstå. Jag menar har man ett års visum varför måste jag då ut ur landet. Om jag nu måste lämna landet varför är jag då välkommen igen 22 sekunder efter jag lämnat det? Jag ser ingen vettig funktion i det, men jag förstår vinken. ”Vi gillar dina pengar men glöm inte vem som bestämmer, whiteboy” J Dem har ju tom ett bonus system som gör det möjligt att endast behöva bege sig till ett immigrationskontor på den ord man bor på OM man har företag och i företaget har 4 thai anställda på varje utlänning. Det är just den här biten som skriver ut kvittot på min replik här innan.

Visum resor har dock sina fördelar som tex att man ofta kan knyta kontakter.
Ska man vara riktigt positiv så kan man ju även se det som att eftersom resorna från Samui är längre och blir jobbigare blir ju också lättnaden efter resan större.

Som vanligt har vi strålande väder, och det verkar som vi bytte ort i rättan tid. Solen gassar och imorrn lär jag bli sittandes en hel del vid datorn eftersom internet slås på då. Dem har redan installerat det som behövdes här i huset så nu ska det bara vara att koppla på mig i systemet så är jag online igen. Så idag ska vi åka och bada.

Inga kommentarer: