31 juli 2009

Igar Fredag 30:e

22:20
Nu blir det tjatigt men det har varit ännu en het dag, och kvällarna lika så. Idag är det nog varmaste vi haft inne i det här huset på kvällstid.
Idag var vi och pratade med dem på TT&T, internet bolaget och fyllde i ytterligare papper. Det går åt rätt håll och jag väntar med spänning. Det är lite annat här än i Sverige där många har 10 eller 100 mbit uppkopplingar. Här har man Indy och där har du i billigaste paketet 3mbit ner och 0,5 mbit upp. Ok, det funkar väl kan man ju tycka, MEN till saken hör att man är upp till 20 personer som delar på det. Vill man ha snabbare finns det 2 snabbare paket i samma klass där du har 4 eller 5 mbit ner men fortfarande ynka 0,5 upp.
Andra klassen heter Premier och då har man 1 mbit upp och mellan 2 och 4 mbit ner. I Premier är man ”bara” upp till 10 på samma lina. Priserna ligger på mellan ca 150kr till ca 800kr.

Vi passade då även på att lämna in riskokaren till Panasonic som har service precis intill och det skulle kosta 150 bath att få den lagad tills imorrn. Bra det men får se hur det blir. Det var ju en del fel på den och vi såg nu även att hela skiten är felmonterad eller om det är felgjuten. Snabbt att få det fixat på en dag må jag säga.

Jag har även bokat” border run” som man kallar det. Eftersom jag redan har visum så är det ju ingen ”visa run”. Det blev till Malaysia. Från Phuket åkte jag med en tur som heter Andaman Club till Burma, helt klart bästa och snabbaste men den känner dem inte till här på Samui och första gången tog jag en annan tur till Burma och det var galet mycket bökigare. Här måste jag dessutom ordna 10 dollar att ha med för visumavgiften till Burma vilket jag aldrig tidigare behövt ordna. Till Malaysia behövs inte det. Ska bli spännande och jag hoppas allt går bra. Istället för de vanliga 10 timmarna blir det ett par timmar till, närmare 17 timmar har jag räknat med och jag hoppas det inte blir mer. 04:30 blir jag upphämtat på lördag den 1:a.
Fick en lite skön känsla för det slog mig att min thai nu blivit så pass bra att jag faktiskt kan klara hela konversationer mer främmande personer utan problem fast det beror ju såklart lite på vad som diskuteras och med vem J Men känns skönt att kunna göra sig förstådd och förstå andra i de flesta situationer och även kunna småprata lite, blir gärna så för de flesta undrar varför man kan prata thai och tycker det är jättepositivt.

Nu så här på kvällskvisten smyger sig hungern på så vi ska göra lite pommes med kyckling.

Inga kommentarer: