14 aug. 2009

Elbekymmer vid nya Tesco och inte så mycket mer

Härligt med fredag, undrar varför för alla dagar är ju i princip lika för mig här. Igår var en härlig dag, som vanligt fint väder och kalasvarmt.

Som vanligt äter jag en tallrik gröt till frukost normalt ute på altanen, sen iväg och ställa i ordning kaféet.


Igår såg jag att dem höll på att fixa med elen utanför den nya Tesco butiken här i Lamai som jag gissar snart ska öppna. Blir kalasbra. Dem klängde runt på stolparna som små apor och hade sig.

Nui smet i väg en sväng och letade upp någon som hade sidovagn och hittade en trevlig tjej som sålde frukt och frågade henne vart man kan fixa en sån sidobyggnad. Den tjejen var från Isaan, ett stort område i nordöstra Thailand som till stor del består av landsbyggd. Hon hade varit här i 3 år och sålt frukt från sin vagn och sålde slut varje dag. Hon tjänade betydligt bättre än vad många andra som jobbar i tex butik gör trots enbart frukt försäljning. Vi har pratat och funderat kring det tidigare och även om man ska smälla upp ett riktigt kafé. Med tanke på att vi har land vi vill köpa så är det ju inte den bästa idéen utifrån det men samtidigt vore det kanske en bra inkomst men det vet man ju såklart inte. Vi har varje fall bestämt att testa sidovagn, det pyttekaféet vi slog upp nu var ju bara för att göra något direkt så det var en bra grej som inte var i onödan. Med sidovagn kan hon ju röra sig fritt och tanken är att inte bara sälja dricka som iste och iskaffe mm utan även mat. Vad avslöjar vi inte ännu.


När vi hade stängt kaféet och skulle hem blev jag badsugen så vi åkte spontant ner och badade tills det blev mörkt. Den förmånen att ha ljummet fint vatten i princip året runt är en del som jag aldrig kommer att ta förgivet, det är helt enkelt bara så förbaskat härligt att kunna göra så.
Jag frågade im Nui fattar hur lyxigt det är, men det gör hon garanterat inte. Visserligen har dem vatten i bangkok där hon bott hela livet men det är inte klart och fint, men det är ju varmt och när det har åkt till en strand så är det ju alltid fint. I Sverige är det ju annorlunda, där badar man i coca cola som har lagom temperatur för att drickas och med tanke på att jag älskar att bada om det är inbjudande vatten så är ju det här så bra det kan bli.


I morse när vi kom till kaféet var killen som har internetbutiken utanfö och tittade på de som jobbade med elen. Tydligen hade en ny installerad elapparat exploderat dagen innan och den skulle nu bytas ut. Jagtittade en stund men åkte sen hem för att jobba lite. jag sa till Nui att den nya också kommer paja likadant, vi skrattade lite och sen åkte jag. Efter någon timme ringde Nui och sa att den nya elgrejen hade exploderat den också. Den förra hade brunnit men den här gånger var det vara en hög explosion. Underligt. Så det var strömavbrott hela dagen idag också ut med hela gatan. Vi hade el hemma men TVn hade ingens signal.



Nui kan va bra härligt kritisk mot sina landsmän ibland, som när hon plötsligt pekade på elledningarna tvärs över gatan och sa att om dem hade vetat vad dem sysslade med skulle dem aldrig göra så där. Det är ju ingen ordning alls, jag fattar inte varför.

Precis så som jag också tänker när jag ser saker. Att vi tänker lika om mycket är ett måste om det ska funka, men jag undrar varför så många andra verkar strunta i hur saker görs här.

Jag blir likblek bara av tanken på allt som kan gå åt skogen vid ett husbygge. Små saker som man skulle tro någon skojade om det hände i Sverige. Jag har läst websiter om saker man måste tänka på när man bygger hus och det är näst intill lika roligt att läsa som at läsa norgehistorier, sen är det ju såklart inte så att alla fel alltid kommer men det händer uppenbarligen. Bara här i huset nu kan man jag se saker som ingen i hela Sverige skulle godkänna om en hantverkare gjort hemma hos någon.



Våran "lilla" husödla som vi trodde bodde på utsidan hade här om dagen lämnat ett stort visitkort på golvet, vilket är bevis på att han smyger in någonstans, troligen genom köksfönstret som är byggt av flera glasskivor som man vinklar, ingefär som persienner och dem stänger vi aldrig så mycket det går.


Igår var det mer kul på TV. Det var en fågel, typ en trast eller nåt som hade ramlat ur sitt bo och hamnat hos en hönsmamma som inte hade något emot att ta hand om den lilla förvirrade fågelungen. Den knallade nu i vuxen, eller åtminstone var den stor, runt bland hönsmamman och den ungar och pickade precis som dem, såg ju helt sjukt ut att se en "trast" picka i sig frön lika ryckigt som en höna. Den flög inte heller såklart, den fattade inte att den kunde det antar jag.


1 kommentar:

Anonym sa...

Hur går det med mini-kaféet då? Säljer ni något? Är ju jättenyfiken men du tjatar ju bara om vädret ;)
/Anna