19 aug. 2009

De e mycke nu.



I förrgår hade jag svårt att sova och vid 2 tiden eller något sånt började hundarna i trakten att skälla som galningar och när jag plötsligt hörde att en hund morrade utanfrö dörren tänkte jag att det kanske var bäst att se efter så att det inte var någon mänsklig varelse som smög runt i knutarna. Det var det dock inte utan bara en stor vovve som knallat upp på altanen för att slippa undan från de andra hundarna. Den jobbigaste av dem alla är en liten hårboll som får sitta fastbunden vid ett träd hela dagarna och sånt brukar ju alltid sluta på ett sätt, att dem sitter och skäller på allt och alla.

Det gör ju att dem andra i omgivningen sätter i gång dem också. Jag hade ju vaknat till nu så jag gick ut till hunden som inte var kvar så länge utan han knallade vidare efter att han vilat någon enstaka minut på verandan.

Någon timme senare började en tupp gala, vi har aldrig tidigare hört någon tupp här så det var ju lite mystiskt varför han kom och satte igång mitt i natten. Han sjöng inget vidare så det störde inte så mycke, vet inte om han kanske givit sig av från sin flock för att öva på sin sång utan att bli utskrattad.

Vid 5 vaknade jag igen, Nui satt och tittade på TV. Hon hade somnat rätt tidigt så nu kunde hon inte sova.


Huset som vi bor i och bredvid

När det blivit morgon och lite till så for vi runt och letade efter mopeder, för att hitta en större butik måste man ta sig hela vägen upp till Nathon eller till BoPhut, super konstigt att det inte finns någon butik längre söder ut, dem brukar finnas lite var stans annars. Nu vet vi åtminstone nypriserna och ska se om vi hittar en begagnad, känns onödigt att köpa en allt för fin när man ändå ska bygga om den till sidovagn.

Vi såg 2 stycken olyckor på vägen, båda var det faranger inblandade men ingen större fara i något av fallen, vilket var tur. Det kan gå illa om man inte har tur i oturen.


Efter vi varit i Nathon hamnade vi bakom en grisbil, mindre roande syn. Bilarna bränner på i 100 knyck och grisarna är inpackade i miniburar där dem studsar runt medan dem kissar och bajsar på varandra. De flesta ligger och tuggar fradga och jag gissar att det inte är otroligt att det även är en blandning av spya. Hur dem förser in grisarna i de där burarna kan man ju undra. Så ni som gillar att ära gris i thailand kan ju ha den här bilden framför er nästa gång. Jag vet inte om det så mycke bättre i tex Sverige men man kan ju hoppas men jag äter inte gärna kött över huvud taget med undantaget kyckling.

Jag vill inte veta men jag undrar hur mycket avgaser man får i sig här. Jag skulle gissa på att en dag här motsvarar ganska många månader i Sverige. Ska man lite längre hamnar man garanterat bakom bilar som spyr ut svartare rök än jag trodde var möjligt, urk.


Kaféet går ju som jag väntade, ungefär runt och inte så mycket mer och då man får lägga en massa tid på det så har vi ju vidare och kommer att köra sidovagns idéen.Idag fortsatte vi turen runt ön och kollade efter sidovagns tillverkare, så nu gäller det att hitta en moppe så vi kan få det nya projektet klart.En olycka till fick vi beskåda idag, tror inte det var så farligt men det var lite mer folk inblandade. Sen jag var på Samui senast vilket är ett år sen så har det hunnit ploppa upp nya saker, bla har dem fått upp en fin marknad i BoPhut som ligger nästan mitt emot tempelområdet på huvudvägen.

Nu ska vi iväg och se varför dem säger i min telefon att mina pengar är slut idag fast jag har 160 kronor och dessutom ordnade så att jag ska kunna vänta hela ett år att fylla på kortet utan att det stängs av.

…….Sådär ja, nu ska det vara ordnat igen, fast det kostade mer än vad dem drog första gången. Undrar vad som hände med de pengarna. Tjejen som fixade med det kunde uppenbarligen inte sin sak.

Vi har åkt runt i trakten för att hitta en beggad hoj, vilket visar sig vara en utmaning i klass med det mesta annat man förtar sig här. Å internet hittar man inte mycket. På den största siten är det i princip bara vitingar som säljer saker och här på Samui hittade vi en annons på en Honda Wave det vi är ute efter, men den var såld. Sista utvägen blir att köpa en beggad från en stor butik men då fårman genast betala dubbelt så mycket för en likvärdig. Åtminstone på det fåtalet annonser jag hittat. Inget jag är så värst lockad att göra måste jag erkänna.

Nu när man inte har en susning om vad man kan göra mer på den biten idag så kanske man ska låta hjärnan slappna av och åka och bada en stund innan det är dags att jobba igen.

Jag tänkte nämna dagens väder också då många undrar, inte minst på sommaren, hur det är.

Vi vaknade tiiidigt i morse av regn och världens dunder och brak. Åskade som attans så hela huset skakade, ganska mysigt med oväder ibland. Jag trodde det skulle bli en mulen dag men icke, solen hat skinit nästan oavbrutet hela dagen.

Inga kommentarer: