28 aug. 2009

Lång och virrig snabb-update

I onsdags tror jag det var så vaknade jag och var ganska seg efter att vi somnat sent kvällen innan. Bara några minuter efter att jag slagit upp ögonen hörde jag ett galet underligt ljud som inte gick att urskilja vad det var annat än att det var ett djur eller ett barn som skrek på ett ytterst besynnerligt vis. Jag kastar mig upp och tittar ut genom fönstret för ljudet kom alldeles utanför huset. Jag blev aningen paff när jag till min förvåning ser att grannen står och tvättar en tupp och dessutom schamponerar den. Jag försökte gräva fram kameran med mina nyvakna ögon men de hann tyvärr blir klara innan jag han fyra av en bild.
Nui tyckte inte det var så konstigt fast att hon reagerade väldigt nyfiken när jag sa vad jag såg men det berodde på att mitt ordval blev fel i översättningen. Jag sa att dem står och tvättar en tupp medan man på thai inte använder ordet tvätta när det handlar om att tvätta fåglar. Lite som vi inte använder ordet tvätta när det kommer till tallrikar och annat utan då säger vi diska.
Det mest spännande som hänt var nog att jag vid 3 fällen på väg hem från Tesco blev ut tvingad i vägrenen på ganska otrevliga sätt. Att bilar kör om vid möte är inget underligt utan fullkomligt normalt. Men vid de här tillfällena var det mörkt och bilarna som gjorde detta svängde alla ut väldigt sent och jag fick i princip kasta mig ut i vägrenen där det bara är att hoppas på att det inte är något hål eller annat i vägen. Vid ena tillfället var det en stor lastbil och jag undrade först om jag såg rätt och det gjorde jag, han kom ångandes rakt mot mig för att komma om en bil. Trafiken kommer jag aldrig att vänja mig helt vid, inte så att jag kommer ta det med ro när det är kommer till de tillfällen då det verkligen är stor fara. Det som gör mig än mer förbaskad är att dem inte vinner en sekund på det. I lite längre fram är det garanterat någon som stoppar upp så alla bilar kommer i kapp. Det här beteendet tillämpas även om man ser att det just slagit om till rött, man gör allt för att komma om för att i nästa sekund tvärnita, till vilken nytta? Uppenbarligen är bensinen för billig eller så har folk för mycket pengar för inte är det många som inser att dem kan påverka hur mycket det ska försvinna ut plånboken genom att använda gaspedalen på ett annat vis. GRRRRR.


På Tv har jag sett en hel del hemskheter jag inte orkar skriva om men i samma program vad det ett inslag där man fick följa polisen hem till en familj där föräldrarna lät barnen, som inte var så gamla, sälja blommor till 1-2 på natten. Det är verkligen viktigt att folk inte köper eftersom det bara gör att barnen får fortsätta sälja om det bringar pengar, om ingen köper finns ingen vinst och det är dessutom olagligt att låta barnen arbeta så och man stöder alltså den kriminella handlingen.
När polisen kom till familjen satt föräldrarna och drack öl. I det här fallet var det en bekväm lösning att låta de små barnen arbeta så dem själva kunde ligga och slappa. Kärlek!


De senaste dagarna har jag haft otroligt besynnerliga problem med datorn, igår kunde jag inte använda mina webläsare trots att FTP och MSN fungerade fint. Dagen slutade med att jag inte ens kunde öppna en mapp och omformateringen av datorn var ofrånkomlig. Precis när jag skulle börja och höll på att försöka flytta några viktiga filer till en annan hårddisk så slutar datorn att krångla. Bara helt sådär. Jag hade tidigare tagit bort antivirus och brandväggar etc, etc, men inget hjälpte. Natten innan hade jag suttit till 4 och strulat med jobb som skulle bli klart där kund inte hade full koll på läget och det tog några vändor innan det fungerade så jag var ganska utmattad på problem redan och misstänkte att det skulle bli ännu en sen natt. Nu får vi se hur länge det fungerar denna gång, det är ju lite mystiskt när det blir sådär. Jag fick som tur var köra ”remote” genom att en kompis skickade ett program via MSN som sen gjorde att jag kunde styra hans dator härifrån och komma åt min mail. Att jobba nästan 18 timmar per dag och få lika mycket gjort som på 1-2 timmar med en normal dator mattar ut en något grymt. Jag ska nog formatera om datorn snart ändå eftersom internet fortfarande är konstigt slött vilket det inte varit hör tidigare. Formatera har jag gjort säkert 10 gånger under de 2 år jag haft den här och varje gång tar det ett par dagars arbete innan allt är på plats, nästa dator blir med stor sannolikhet en Mac. Då verkar man slippa en väldans massa bekymmer.


För några dagar sen var vi nere och kikade på den mark vi fortfarande funderar på att köpa. Nu har ju Svenska kronan stärkt redigt också vilket är superbra. Nui är dock lite orolig för att huset ligger så ensamt och att det blir läskigt. Jag tänker väl mest på inbrottsrisken och det är ju svårt att veta hur det är med den. Framöver kan jag tänka mig att det blir ett enstaka hus ett 20 tal meter bort där det finns en tomt, annars är det en gata ett par hundra meter bort där det är lite husbyggen på gång. Det som även lockar är ju just att man får så lugnt runt omkring sig. Fokus ligger just nu på att få ordning på en stabil inkomst innan det blir till att göra slag i saken. Efter vi var där åkte vi ner och tittade på en strand några minuter bort, söder ut. Så lugnt och skönt i de här trakterna så man bara njuter av känslan att stå och titta ut över havet och den fina naturen runt om.


Jag har även fått mina musik prylar skickade från Sverige, jag hoppas nu att dem kommer fram som dem ska. En tidning som skickades för 1.5 veckor sen har inte kommit fram vilket är lite oroande. Jag har fått i uppdrag att göra en remix på en Amerikansk release genom ett Svenskt bolag jag arbetat med tidigare och just börjat jobba med igen. Får se hur det blir.


Det här inlägget blev lite desperat skrivet och ganska sönderryckt, men jag har inte så gott om tid just nu så jag ville bara se till att få upp en update på läget. Ska se om en och annan bild kanske dyker upp i det här inlägget senare idag om inte så får det bli i nästa inlägg.

Inga kommentarer: