31 aug. 2009

Kontraster i tillvaron och GYMKORT IGEN!

Efter en skön helg kom veckan igång på sämsta tänkbara sätt. Jag såg att min överföring jag fått hjälp att göra via Ica banken kommit fram MEN, den idioten som hjälpte mig med överföringen var tråkigt nog totalt inkompetent och gjorde ett flertal extremt ofattbara tabbar. Som tur är spelas samtalen in och ska nu granskas av banken för att kunna avgöra om det jag uppgivit idag stämmer.


Storyn är så här.

Jag skulle föra över ett belopp, ett inte allt för stort men ändå betydande som ett test inför eventuella senare överföringar. Jag har bra koll på valutan och den dagen förra veckan var den bästa på många månader och jag sa att jag var nöjd med den kurs jag blev erbjuden och sa hur mycket som skulle föras över. I vilken valuta spelade ingen roll, antingen 9000 kronor eller ca 45000 bath, men som jag sa, det spelade ingen roll exakt hur mycket bara på ett ungefär. Hon sa att det är handelsbanken som gör deras överföringar och hon undrade lite om hon skulle skriva kronor eller bath för att dem skulle förstå.

Idag visar det sig att det först över 9000bath minus avgifter. Med andra or helt jä**a galet.

När jag ringer upp säger jag såklart att jag ska ha den valuta jag blev lovad när jag gjorde överföringen och att jag inte ska stå för några avgifter. Valutan ska tydligen vara samma idag säger hon vilket jag vet inte stämmer och den valuta hon uppger att jag fått är inte den jag blev lovad. Förklaringen till det är att den valuta som jag blev lovad bara gäller om dem gör växlingen i Sverige och skickar bath, information som jag alltså inte fick men som hon såklart borde sagt och om inte så borde hon gjort så automatiskt eftersom vi var överens om valutakursen som idag är betydligt sämre. Dessutom är det klart och tydligt enligt tjejen jag pratade med idag vilken valuta det handlar om att man ska överföra så hur tjejen kunde vara så tvekande är ju helt otroligt.

Det är ofattbart att med allt man företar sig ska det bli problem, problem som dessutom verkar vara extremt ovanliga. Vi var just på väg att åka och köpa en till motorbike och Nui fick strunta i att öppna kaféet idag men dagens plan blev lite annorlunda. Just nu är jag såklart redigt förbannad både på idioten rent ut sagt som inte kunde sitt jobb och på allt strul och tjafs det innebär för min egen del. Nästan så jag är så trött på det att jag för en minut funderade på att bara låta det vara. Men samtidigt vill jag inte bjuda banken på några och dessutom förlora ytterliga i växlingskurs.

Väntade på samtal från dem hela kvällen men det kom aldrig något så jag hoppas att dem hör av sig imorgon.

När jag ändå är igång så ska jag nämn att den trevliga tjejen som vi hade som granne i Kamala som berättade vilket svin lägenhetsägaren var som ljög om elräkningen inte var gjord att annat än skit hon heller. Hon lovade ju att skicka oss de hundringar som vi fick tillbaka av depositionen men istället bytta hon telefonnummer och vi kan inte nå henne. Ska bli förbaskat kul att se hur hon beter sig om vi ser henne om vi åker och hälsar på i Kamala. Turist folk verkar på allvar tro att Thailand är ett land där alla är så trevliga och snälla och klankar på tjuriga svenskar som inte hälsar tillbaka. Något jag ser skrivs ofta på nätet. Verkligheten är trots allt lite mer nyanserad. Mina tankar om husbygge blir mer osäkra för var dag också. Jag vet andra som ska bygga hus men som inte vågat komma igång för att dem vet att så många bara vill blåsa en på pengar och är uppriktigts sagt rädda för att byggaren bara försvinner med pengarna. Finns ganska många storys om att någon flyttar bara för att ha lyckats sno åt sig en knappast nämnvärd summa. En tråkig del av verkligheten som helt saknar skydd för motparten.

Igår var, för att få lite kontrast till detta, en kalasdag. Redan vid 12 på dagen åkte Jag, Jensa och Anders och käkade och drack lite på Beach Republic. Jag blev bjuden på firma fest hos en kund kan jag faktiskt säga, även om det känns överdrivet. Jag kom inte hem för än drygt 10 timmar senare så jag behöver väl inte ens säga att det var trevligt. Beach Republic som jag tidigare inte besökt var riktigt fint och med en buffé som inte gick av för hackor. Hela stället är ganska så hippt och jag kan gissa att deras boende är ganska så fräscht, inte direkt billigt. Tror priset börjar på 20´000 bath för en natt.

Nu på kvällen drog jag iväg och köpte gymkort. Lite dyrare här än de jag körde på i Patong men kör man årskort fick jag så pass bra pris att det är nästan exakt lika. Ingen AC men ganska öppen lokal så det ska nog funka, det var ju ganska så redigt varmt på Patong gymmet också. Jag körde ett hårt men kort pass direkt, orken tryter fort när man inte kommit igång men satan vad härligt det var. Nu ska jag se till att komma igång. Jag kan jogga till och från gymmet som ligger prick 1,5 km från där vi bor. SWEEET!


Nu ska vi till 7-eleven och köpa varsin sån där pytteliten vaniljglass och värma frysta hallon som vi köpte idag när vi var och storhandlade med moppen och göra sås att ha till glassen. Slurp.

Inga kommentarer: