18 juni 2009

Trafikregler!

Inte blev det tidigt igår, men tidigare.
Vid elva knycket blev jag sugen på popcorn men kom på att vi hade saltet kvar på caféet så jag åkte till 7-11 och köpte nytt. den minsta förpackning de hade, och största också, 1 kilo för 13 bath. på väg dit höll jag på att köra på en stor svart skorpion som var på väg att krypa över den lilla vägen. Väl hemma poppades det popcorn som var grymt goda. Blir nog en poppning idag med när jag skrivit klart.
Strax innan 3 stängdes tvn av och jag vaknade av att Jessica ringde vid ...... vi kan väl nöja oss med att säga strax efter 12 tiden.

Idag skiter jag i när jag somnar, imorrn ringer klockan 9 så jag vaknar och sen ska jag vara trött som bara den imorrn kväll.
Caféet har vi haft stängt eftersom värdet varit lite sämre, men imorrn blir det kanske dags att öppna igen.

Var en sväng till Tesco och letade USB kabel men det fanns inte så det blev en sväng till Big C där det inte heller fanns, men däremot på undervåningen fanns en toppenbutik där jag köpte 10m USB förlängning för 199bath, tack för det :)

På vägen hem kom en ångandes lastbil farandes i högerfil men fick problem då en bil också låg och fiskörde i 80-90 där och lastbilen kröp upp så det bara var en meter mellan dem samtidigt som de passerade oss på moppen. Jag tänkte bara vilken jävla idiot, varannan bilist är ju helt körd när det kommer till trafik och den andra halvan är minst halvkörd :P
Det här kan bara inte gå bra på de krokiga vägarna.

Några sekunder därefter låser lastbilen bromsarna för att luckan minskat i en kurva men som tur är får han inte sladd och hinner heller inte putta på bilen framför, men så nära det kan bli. 200 meter senare ett rödljus och allt i onödan som alltid. Men lära sig av det går inte.

När vi åkt vidare och passerat Patong så bromsar en bil in framför oss men kan jag inte svänga ut till vänster för att köra om på insidan för att en moppekille ligger och blockerar så det blir till at bromsa, kanske lika bra det för när killen passerar svänger bilen ut i vägrenen för att passera bilen framför honom som ska svänga höger och killen på moppen med sin tjej bakpå vinglar ut ytterligare för att inte bli på körd samtidigt som han hänger sig på tutan och det är första gången jag ser någon i trafiken bli förbannad på allvar. Han saktar in och blänger på bilisten som inte vågar passera och killen kör sedan sakta sakta så jag drar förbi men ser i bakspegeln hur bilen krypkör bakom honom länge länge. Ruskigt nära en olycka där.

Lite lägligt postar jag en lista trafikregler som är skrivet av en annan person men som är ganska så bra att känna till. Det är inget skämt utan det som skrivs är så som trafiken här på allvar fungerar.


1. Det är höger OCH vänstertrafik (samtidigt) som gäller i Thailand.

2. Störst går först.

3. Genom att blinka med helljuset ges man automatisk företräde, vilket innebär väjningsplikt för andra fordon.

4. Stoppskyltar är ditsatta i utsmyckningssyfte.

5. Långsamgående pick-up, gärna gammal och framförd av en risbonde från Isaan, samt kvinnor i liten bil har företrädesrätt till höger körfält. Regeln gäller på så sätt att ju långsammare man kör desto större rätt har man att ligga kvar i det högra körfältet.

6. Omkörning bör helst ske till vänster om framförvarande fordon.

7. MC-förare och bussförare är undantagna från trafikreglerna och för dem gäller fri väg. Se dem som en slags utryckningsfordon så går det bra.

8. Om någon försöker byta körfält skall man skyndsamt täcka till luckan så att det andra fordonet håller sig på sin plats.

9. Vid köbildning i tättbebyggt område skall man eftersträva att täppa till gatukorsningarna.

10. Blir man stoppad av en polis skall man ha 200 - 300 baht tillgängligt eftersom poliserna i Thailand är kända för att dricka mycket te. Det är en sorts vägskatt som vi inte har någon motsvarighet till i Sverige.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha! Dålig humor när den är som bäst!
Puss
/Syrran

Sussu56 sa...

Hah,haa...Vad kul! Och det stämmer 100%. Speciellt nr 3. Sambons pappa bor i Bkk och han använder den "regeln" Blinl, blink HELA tiden. Jag gjorde som små barn gör när dom blir rädda: Täcker för ögonen med handen och hoppas på det bästa =) MVH Susanna/Sussu56