26 sep. 2009

PC ut - MAC in !

Oj oj oj.

Det här är helt sagolikt och skulle kunna bli världens tråkigaste film.

Min dator pajade i går eller förrgår. Minns inte längre efter allt strul faktiskt. Jag testade att starta om men det var blå streck över skärmen och inget hände mer än att den laddade lite och sen fick bluescreen. Jag kastade in formaterings skivor för att återställa hela datorn till samma läge som den var när jag fick den. Det tar normalt 6 timmar att formatera om den vilket är ungefär 4ggr så länge som någon annan bärbar dator jag haft. Detta har jag under de 2 år jag haft datorhelvetet gjort ett tiotal gånger vilket är helt sjukt. Dessutom var jag tvungen att beställa skivor för att återställa datorn för att trycka F11 som ska fungera för att komma åt en del i datorn som har all information fungerade inte. Näs skivorna kom fungerade dem inte och efter mycket bök fick jag reda på att det var dvd läsaren som inte kunde läsa som den skulle. Detta var två år sedan och datorn var nästan helt ny. Jag bodde ju på Samui då också men där fanns ingen HP verkstad och att skicka den skulle ta hur lång tid som helst så jag köpte en crackad XP för att kunna använda datorn fast att jag köpt Vista original. När vi flyttade till Phuket några månader senare lyckades jag få en ny spelare och skivorna fungerade. Dessa skivor börjar bli väl nötta redan, haha.

Hur som så gick inte det heller nu, datorn hade problem. Vid försök 3 lyckades den läsa i 30 min för att sen få bluescreen vid installation och jag hade givit upp hoppet. Trots det startade jag om datorn titt som tätt med skivorna i och rätt var det var när jag gick förbi hade den läst in en del. Jag satt den natten och väntade de 6 timmar tills den var klar. Nu fungerar datorn hyfsat men grafiken får problem och återställer sig titt som tätt. Några timmar innan datorn pajade så hade jag registrerat en domän och köpt webhotell, så det var ju i mindre läglig tid om man säger så.

När jag sen efter att som genom ett mirakel fick snurr på datorn och installerat de uppdatering som krävs för att göra någonting, som tar ytterligare några timmar, så ligger ett mail i inboxen från företaget i USA där jag köpt webhotell och domänen. Dem vill se en scannad bild på mitt pass och det kort jag köpte domänen med. Troligen för att jag bytt efternamn för flera år sen men jag upptäckte att mitt bankkort står i mitt gamla namn. Jag är en fegis med att använda bankkort online så jag använde Swebanks toppen tjänst e-kort, som är ett program som genererar ett kortnummer just för de köp du ska göra så man inte behöver använda sitt riktiga kortnummer, smidigt. Nu kom ju då problemet att jag inte kan scanna ett fota det virtuella kort som slumpades fram vid köpet. Det har nu pratats i telefon och mailats ett tiotal gånger under dagen men det är inte löst ännu. Senast ville se se en screenshot på mitt konto för de trodde att numret skulle stå där vilket det inte gör. SUCK SUCK och en stor SUCK till. Det är så man inte kan tro att det är sant med allt onödigt strul. Det som ska ta 5 min tar 7 dagar att ordna. Jag ser dessutom inte problemet. Jag har gett bild på mitt pass plus mitt gamla ID kort med mitt gamla efternamn så dem kan se att det är samma personnummer. Jag antar att det är det som är bekymret, de har nämligen inte sagt vad det är fast jag frågat ett gäng gånger.

Imorrn ska jag i varje fall köpa dator. Den här HPn kommer säcka när som. Jag var och tittade idag i en butik här på Samui som har Mac. Det blir nog ingen Mac Book Pro som jag först tänkte. Hade funderat på en 13” men det känns litet och sen vet jag inte hur mycket jag kommer släpa runt på den. Det är ju smidigt men sanningen är att det är väldigt sällan jag använder den portabla biten. Nu blir det nog en iMac, en 20” stationär. Fördelen är att det bara är en skärm och litet tangentbord. Allting sitter inbyggt så det finns ingen klumpig låda. Man kan säga att det är en stor bärbar dator utan batteri. Så den går ju att ta med sig om man ska någonstans men kanske inte så man tar med den på en kortare resa. Jag tror att tiden jag kommer spendera med den hemma utan att resa är så pass mycket mer att det väger över att då få en stor bra skärm men att man kanske inte tar med den när man åker och hälsar på någon några dagar. Men jag är inte 100% säker ännu, som vanligt velar jag lite men till 90% blir det iMac 20”.

Inga kommentarer: