22 sep. 2009

Förbaskade dator...

Söndags

Idag har jag knappt varit utanför dörren utan enbart jobbat hela dagen oavbrutet. Har haft ont i huvudet hela dagen också vilket är mindre kul. Som tur var inte så pass ont att man är helt veck.

Nu håller jag på att avsluta lite installationer för musiksaker, men är fortfarande inte klar med allt.


Igår måndag.

Vart ska man hitta krafterna ifrån kan man undra. Idag vaknade vi redan vid strax efter 8. Det var ett väldans liv på tuppar, trafik och annat. Jag blev störtglad att ha vaknat tidigt och kände att det skulle bli en kalas dag. Kastade i mig frullen och satte mig för att jobba. Efter bara någon minut frös hela datorn och färgerna blev konstiga. Jag lyckades inte starta om datorn för än jag startade i felsäkert läge och sen startade om som vanligt. Efter bara några sekunder frös den igen och kort därefter kom en så kallad bluescreen upp. Å nej, vad nu då. Helt nyinstallerad dator och så strular det så här. Jag tänkte direkt att det säkert var grafikkortet eller processorn som var på väg att lägga av. Jag testade att installera om drivrutinen till grafikkortet och det verkade som det kanske kunde löst saken. För att inte mista ändringar i filer jag inte gjort backup på gjorde jag fort som attans backups på de saker jag inte hade backup på och lyckades med det. Jag gick också in och tog telefonnumret till Apple i Thailand för om datorn totaldog kunde jag då beställa en MacBook och få den levererad på 24 timmar vilket alltid var en säkerhet. Jag kände inte för att belasta datorn bara för att kolla om det gick utan gjorde de enklaste saker jag bara kunde. Vi behövde också åka och handla och jag kände inte för att ta risken att bli ännu mer arg om datorn hängde sig igen så vi åkte iväg och handlade först. Jag hade redan förlorat 3-4 timmar med att försöka lösa strulet.

Vi tog också en vända förbi den killen som ska bygga sidovagnen och den kommer vara klar inom en vecka, nice!

När vi kom hem lyckades jag jobba rätt bra och inte för än på kvällen upprepade sig problemet helt plötsligt. Av någon anledning så började jag fundera kring datorns extrema värme. Den har alltid varit väldigt varm på ett ställe och nu var den så het att man brände sig ordentligt och utan tvekan skulle kunna steka ägg på den. Jag riktade en fläkt mot datorn och på bara några sekunder var datorn inte ens ljummen knappt och jag lyckades avsluta arbetet.



Idag har jag just börjat dagen och jag tror att problemet kanske kan ha varit överhettning. Vi har ju över 30 grader här inne eller i de krokarna och det är väl helt enkelt för varmt för den här datorn. Jag håller tummarna för även om det vore trevligt med en MacBook avvaktar jag gärna med den biten.

Jag sitter just nu med härlig träningsverk i både rygg och mage efter ett bra pass igår kväll. Nu håller jag tummarna för att få en dag som flyter på utan allt för stora hinder.

Inga kommentarer: