19 sep. 2009

Blir inte klok på banken...

Igår 18:e

Idag har jag känt mig allmänt glad och positiv ända fram tills kvällningen. Kanske kan tyckas som en sketen sak men så här är det.

Jag har fört över pengar och banken tog 610 bath här i Thailand. Banken jag har ligger i Kamala. På samma bank här på Samui sa dem förra veckan att det inte kostar någonting om man har konto här. Ok så idag ordnade vi konto här istället. Men det visade sig att det kostar här också fast 250 bath.

På ett forum har vi diskuterat valuta växling på banköverföringar och det har varit prat om att det ska ge bättre kurs om man låter valuta växlingen ske i Thailand och inte i Sverige. Förvisso uppstår problemet att växlingen tar någon dag och kursen hinner ändras men om man bortser från det ville jag ändå ta reda på om det stämde. Vi ringde och frågade vad kursen var och fick svar att den låg på 4.62 vilket är vansinnigt lågt då Ica banken hade en kurs som gav 4.899 bath per krona. Vi ringde då till ett kontor i bangkok istället och dem sa att det är lika på alla deras kontor och att kursen låg på 4.625. Och så den förra personen glömde den sista siffran då kanske.

Skillnaden är ju så galen att jag ändå ville vara säker på att dem fattar att det är banköverföring och inte vanlig växling av valuta så Nui ringde igen och får som svar att det kostar 0.25%. Öööö vadå? Vad är valuta kursen då, det fick hon inte svar på. Men nu drar nästa fråga igång. Om det nu plötsligt kostar 0.25% att föra över pengar så blir det ju jävligt dyrt om man för över stora belopp plus att jag inte fattar varför jag fick betala 610 bath när det då borde kostat 22.5 bath. Suck, palla bry sig tänkte jag men man vill ju veta vad det är som gäller. Vi forstätter forsta i vad det nu är för avgifter på växlingen först och får reda på att det är 0.25% men ett minimum på 250 bath och ett maximum på 500 bath. Frågan kvarstår varför jag har betalat 610 bath på en liten ”test” överföring jag gjorde?????? På måndag får vi nog ett hyfsat otydligt svar på det av Kamala kontoret. Här i Thailand finns inga regler eller så och man kan nog bli lite blåst av en bank som av grannen utan att man för den saken skull har något rättighet att luta sig mot. Inkompetensen i landet är det värstas jag upplevt men jag har å andra sidan bara bott i Sverige tidigare. Vi avslutade med att ta ett exempel i telefon med ett kontor för att dem skulle förstå att det var en banköverföring ”bank wire” och inte fysisk valuta i handel som vi skulle växla och nu förklarar i telefonen som om hon pratade med ett barn för att vara säker. Exemplet löd att vi för över 200 000 kronor från svenska banken till thai banken och det skulle ge exakt 925 000 bath vilket stämmer med den värdelösa kursen. Jag blir ändå nyfiken att veta om det är tillfälligt dåligt att växla valutan i Thailand eftersom det var en som verkade så extremt säker på att man i alla fall tjänade på att inte växla i Sverige. Idag tjänar man nästan 30 000 bath på varje 100 000 kr om man växlar som jag gjort. Man får väl trots detta reservera sig för satt det kan vara så att alla de vi pratat med inte vet vad de sysslar med och rent ut sagt är inkompetenta idioter eller så är det så att valutan på thai banken är katastrofalt mycket sämre. Efter alla samtal tycker man inte det borde kunna vara så men jag kliar mig ju fortfarande i huvudet när jag tänker på vad avgifterna är på överföringar för där har vi ju fått höra en jäkla massa olika bud och det är ju något som inte borde vara direkt svårt att få raka exakta svar på.

Någonstans får man väl acceptera hur det är när man gjort valet att bo här men man kan inte bli en zombie som inte reagerar. Jag vet inte om acceptera är det ord jag vill använda. Jag tycker ju samtidigt inte man ska acceptera saker bara för man valt att bo i ett visst land, det skulle i så fall betyda att invandrare ska hålla käft och finna sig och riktigt så är det väl inte men till viss det kanske.

Såg på nyheterna nyss när jag åt och det var en buss som kört av vägen. Anledningen var för att en person varit så skitnödig men inte vågat säga något så han gömde sig längs bak i bussen där han gjorde sig av med det som tryckte på. Det luktade såklart en del och bussen stannade och alla fick hämta luft samtidigt som chauffören och andra såklart var ganska förbannade på personen som sket i bussen. Dem åkte vidare i full rulle för att stanna på närmaste bensinmack och chauffören körde fort, lite väl fort för framme vid macken kom han i för hög fart så hela bussen välte när den svängde in mot macken. Många i bussen skadade sig men ingen dog. Undra om han fortfarande hävdar att det vore pinsammare att be bussen stanna för han behövde gå på muggen. Nui vill inte att jag ska skriva det här för hon tycker det är rubbat och då kanske folk tror att folk i Thailand är helt knäppa.

Jag tyckte det var för sjukt för att vara sant och de måste man ju bjuda på.


Idag

Kom just hem efter en jätte härligt tennis pass. Idag blev det dubbel med Jensa, Anders och IT Complex ägaren som kände för att vara med. Ruskigt skoj.

Annars har dagen bara flugit bort. Åkte en sväng till Bophut för att kolla hur det gick med sidovagnsbygget men han hade stängt idag så där rök en timme. Sen har jag installerat lite musiksaker men hann inte så mycket för än det var dags att dra till tennisbanan. Ska fortsätta lite nu tänkte jag och sen ska jag se om jag kan få lite ro och göra inte ett skit. Har svårt för det för tillfället.

Inga kommentarer: