18 sep. 2009

Motorbike och snart ny stol

Igår var det dags att hämta motorbiken som anlänt till Nathon.

Vi åkte iväg på tidig eftermiddag längs västsidan upp mot Nathon. En väg som inte är vidare spännande när man enbart transporterar sig. När vi kom till posten gick allt smidigt och väldigt snabbt. Bara knalla in bakom kulisserna i en lite större lokal, skriva under ett utlämnings kvitto och sen klart. Nui körde den nya motorbiken men efter bara några få hundra meter stannar den. Tanken var tom, vi hade fått en helt tom tank. Sweet, kunde väl sparat några droppar åtminstone. Nui väntade kvar vid vägkanten i norra Nathon och jag åkte iväg för att hämta bensin. Det finns mackar i Nathon så det var nära. In på macken där jag frågar en kille om de har några tomma flaskor, men det hade dem inte. Gatan utanför är enkelriktad och den sista svärgatan för att inte behöva åka runt allt ligger bara några meter fram så jag väljer att gå. Men inte finns det någon butik som säljer vatten i närheten utan jag fick gå en bra bit till 7-eleven. Jag skyndar mig tillbaka och jag kastar ut vattnet och lämnar över flaskan till en tjej som står utan kund. Tjejen knatar iväg och kastar min flaska och tar två andra istället. Jaha, men ni hade ju inga flaskor trodde jag. Suck. Tjejen visste att den typen av vattenflaskor dem hade rymmer 20 bath bensin per flaska men varför sa killen att dem inte hade några.

Jag skyndar tillbaka och kastar i bensinen och vi får sällskap av en aspackad Thai kille som var noga att skaka hand ett gäng gånger. Sen åkte vi hem och motorbiken gick bra. Jag körde den nya istället för Nui tyckte det kändes ovant.

På väg till Nathon stannade vi och pratade med butiken där vi köpte datorbordet och kontorsstolen för den går inte att höga och sänka utan luften går ur på bara 3-4 sekunder vilket betyder att man känner sig som en dvärg sittandes vid ett jättehögt skrivbord. De sa att dem skulle dyka upp på kvällen men kom inte. De ringde däremot precis nu och ska komma och fixa den eller byta ut den. Det var bra service tycker jag.

Nu när vi har motorbiken måste vi invänta att sidovagnen blir klar. Det tar väl någon vecka 10 dagar är min gissning och då ska allt vara klart förutom plasttaket som ska köpas på annat håll men takstommen ska dem bygga klart för första stället.


Träningen går som en dans, nu har det tagit vart och blodet har jobbat några varv så musklerna fattar galoppen. Betydligt roligare.



Jag skulle kunna köra en blog enbart om saker som visas på Thai TV, men jag ska nöja mig med att kasta in lite axplock av allt. Här ett grispar som sitter ihop. Nui har tagit bilden utan att jag hade en aning om det så jag såg inte programmet och vet inte något mer om det. Vi ser bra dumma ut sittandes framför TVn med kamera. kanske skulle kunna bli en ny typ av budgetresenärs taktik.


Vi har inget vatten just nu så husägaren som bor intill kom förbi och fixade pumpen och hans hund var nyfiken och följde med.


Här står pärlan. Synd man inte är färg blind för då hade man ju faktiskt kunnat tycka den var fin. Rosa är väl inte första hands valet i annat fall.


Under tiden jag skrivit inlägget så hann hantverkaren dyka upp för att fixa stolen. Med sig hade han en skruvmejsel och han kom inte långt med den. Han tog med sig stolen och sa att han skulle hämta en nya. Jag trodde han åkt från Nathon men när han kom tillbaka 5 min senare med ny stol så var jag ju tvungen att fråga hur det gick så fort. Det visade sig att dem samarbetar med en butik här i Lamai. Det förklarade ju saken. Nu kan jag sitta på önskad höjd utan problem. GRYMT!

2 kommentarer:

Matilda sa...

Hejsan!
Har läst din blogg ett bra tag men haft ett glapp nu och undrar om du och jessica inte är tillsammans längre? Är nui din nya tjej?
Mvh Matilda

Fakta sa...

Det stämmer. Jag och Jessica är inte tillsammans sen ganska så länge.