1 jan. 2010

GOTT NYTT ÅR!

Då har vi tagit klivet in i 2010.


Jag och Nui bestämde att vi skulle åka och äta en härlig strandmiddag på Chaweng Beach. Kusin och vänner skulle till Haad Rin på Koh Phangan och skaka rumpa.

Innan middagen åkte vi till Big Buddha för en avkopplande stund. Väl i Chaweng gick vi och kollade på lite kläder och inhandlade faktiskt lite kallingar, ingen ide att köpa kläder som kostar det dubbla mot Bangkok när vi ändå ska dit om 3 veckor.

Vi hittade vad vi tyckte kändes som det perfekta stället och slog oss ner. Efter några sekunder upptäckte vi hur fel vi placerat oss, längst ner mot vattnet lättåtkomligt för alla försäljare. På dagen var jag i Chaweng med Linus och de andra och softade en stund på stranden och jag blev lite förvånad över hur ofattbart mycket säljare det var. Max 2 minuter utan att bli tillfrågad och ofta va det flera gånger per minut. Glass, smycken eller tatueringar, där är väl de vanligaste men även spådomar, lustiga hattar och annat. Jag som gärna tittar upp och tackar nej valde snart att göra som jag annars inte gillar, att bara låtsas som dem inte finns och låta dem stå där och se dumma ut. Nä, det va lite väl. Inte var det bättre på kvällen. När vi kom va det ganska glest med folk som skulle äta och försäljarna var nog fler. Först kom en liten flicka, kanske 4 år och kastade på mig ett blomhalsband och pussade mig på kinderna, slet i huvet för att nå dem bortre, uppenbart att hon blivit lärd att hon måste pussa ordentligt. Skulle kunna ha varit hur gulligt som helst men i det här fallet vidrigt. Nu blev förbannad men visade inget märkbart. Att föräldrar låter sina småbarn jobba tycker vi båda är en tragisk företelse och som frälder är man bra pantad, men uppenbarligen finns pantade turister som också gynnar dem. Efter att ha blivit tillfrågade oliak saker ett 20 tal gånger på några minuter bytte vi bord.
Betydligt mysigare blev det även om det kom ett stort antal barn som skulle sälja blommor, spela spel mot pengar, sälja fyrverkerier, eller kasta på en en skrikande Gibbonapa som inte uppskattar den enorma ljudnivån på musik och fyrverkeri smällar. En tjej bredvid tog apan som direkt bet henne i handen, men det började inte blöda, nästan så jag tänkte, tyvärr.

Ett flertal barn flockades kring grannbordet där en kille satt och tittade på Lejonkungen i en liten DVD spelare. Då fick den vara sig själv för en stund och dem såg klart hela filmen. Tycker förbannat synd om dem och det är sjukt att det kan förekomma utan att det uppmärksammas och får påtryckningar utifrån. Det är väl ingen större skilnad på ett barn som går och säjer saker på en strand mot ett som jobbar i fabrik. Paradis stranden är väl inget som gör barnarbetet ok.

Det var dock ett riktigt trevligt ställe vi valde och vi beställde in en Fettuccini pasta rätt med säkor och en god oliv olje sås med chili. En Pizza med hummer och olika ostar och lite annat gott på och en grillad Baracuda. Pastan och pizzan var de godaste och det var riktit gott.
Nui blir fort mätt vilket jag inte klagade på igår utan mumsade glatt i mig.

Jag hade funderat på att åka till Lamai och träffa lite folk men då stranden blev mer och mer fylld och stämmningen härligare och härligare bestämde vi oss för att stanna kvar.
Vi pratade med trevligt folk, verkade som det va en hel del australiensare närvarande eller så hade dem av en slump slagit sig ner precis runt oss. En familj brukade varje år åka till Thailand i 3 månader och de tidigare 3 åren hade dem varit på Phuket så detta år va första på Samui. Dem undrade varför dem inte åkt till Samui tidigare för de tyckte det var mycket härligare här.

Strax innan 12 slaget beställde jag in en friterad banan med glass. Det var ett lass med 8 bananbollar och en vaniljklasskula. Smaskens.

Någon timme innan midnatt hade det blivit proppfult med folk och stämningen var riktigt bra. Några dansade på liggborden medan andra smaskade på mat och dryck. Volymen var hög både på musik och på folk. När klockan slog 12 smällde fyrverkerier av över hela himlen.

Jag har aldrig sett en sån variationsrikt fyrverkeri och det spelade ingen roll vart man tittade så såg vi fina ljusskådespel. De flesta smälde högt upp på himlen, viss ovanför oss så det regnade ner papper och annar skräp på oss. Vissa smällde på vattenutan och en del tom under vattnet så det blev den dov smäll. Några få smällde mitt på stranden bland folk och det var store raketer som av någon anledning inte flugit iväg. Läskigt men eftersom det inte blev panik antar jag att ingen av gångerna skadade någon allvarligt.


Efter en halvtimme när det oavbrutna fyrverkerierna avtagit lite så fylldes himlen med luckyballons.


Här är ett klipp från den härliga kvällen.

Inga kommentarer: