6 jan. 2010

Första arbetsveckan på året


I helgen var vi på lite nya bergsäventyr men vi valde att ta oss runt på lite bättre vägar och skippa offroad delarna. På väg stannade vi till för att ta lite tempel tid vid våra närliggande tempel. Det är alltid lugnt och skönt på något vis. Bilderna kommer ligga väldigt fult för att blogger systemet gör koden väldigt jobbig att redigera, och när man växlar mellan kod läge och vanlgt skrivläge dubblar den alla tillagda koder så vi får se hur det slutar , det är redan kaos i koden ser jag, men det får duga.

Vid det första templet kryllar det av ormstatyer och det finns en trappa ner mot vattnet där man kan sitta och ta det lugnt. När vi satt där och just bara tog det lugnt såg vi ett par vitingar som stod på en klippa nere vid vattnet med nedragna badbyxor och solade skinkorna. Vi höll på att dö av skratt, dem såg ju ganska så roliga ut. Området är dessutom ett tempelområde och det är väl ett av de sämsta platser att välja för den företeelsen men det kännde dem väl säkerligen inte till.









Vi åkte sen till ett annat tempel som ligger bara ytterligare någon inut bort. Det är ett större område och det var många Thailändare som var där, de flesta från andra delar av landet.




I det här templet finns det en död munk som har blivit väl bevarad. Det är långt ifrån alla munkar som inte bryts ner som vanligt och dem som inte gör det ser självklart som väligt speciella. Det finns tom videofilmat material där de bränt kroppen av en döda munka i ceremonier och där kroppen inte blivit förbränd. Det ser ju ganska lustigt ut när dem satt solglasögon på honom.

De flesta tempel har en metall platta hängande i ett snöre som ser ut som en gång gång trumma. I mitten av den sitter som en utbuktning som man ska smeka och en del speciella personer kan få gång gång trumman att sjunga likt när man drar fingret längs ovankanten på ett glas. Jag ser det inte som så mystiskt eftersom det enbart handlar om friktion, men jag kan ju ha fel :)
Där hade Thailändarna radat upp sig och en efter en försökte förjäves få ljud i metallplattan. En man lyckades hyfsat och alla ville se hur han gjorde. När det såg vitingen i kön, dvs mig ville alla veta om jag kunde lyckas. Jag klev fram och fick ett öronbedövande ljud att komma från metallen, jag måste erkänna att det såklart va ganska roligt.

Vi for upp i bergen och upp till Paradise Viewpoint där man ser ut över hela syd västra Koh Samui och "the flat lands" där det går rykten om att det ska byggas flygplats eftersom den som finns nu ägs av Bangkok Airways vilket medför flera negativa saker. Det lär ju dock dröja innan den står på plats om det blir av.

Ytterligare en bit upp i bergen stötte vi på ett gäng kattungar som inte var blyga. De kastade sig jamandes upp på moppen och någon mamma kändes inte till. Ett par killar som befann sig bland träden en bit bort kände inte heller till om de hade en mamma eller inte. Dem va smala men verkade så pass pigga att det är mycket troligt att mamman va på egna äventyr för en stund.

Här gäller det att man inte har otur. En sylvass Durian frukt skulle kunna ställe till det ordentligt om man får den i huvudet.


I måndags blev det inget arbete för Nui och inte igår heller. I måndags bestämde hon sig för att ordna om lite på moppen så att hon kan sälja majs. Hamburgeriet har ju varit stängt eftersom cafeet gått så bra och att jobba kvällstid för att kränga burgare till turister har inte blivit så aktuellt. En dag fick gå åt till hantverkarens jobb. Jag följde med vilket var tur. De hade planerat att sätta igen det hål som blev efter att stekplattan tagits bort för de sa att det inte gick att göra så att den nya delen gick att ta bort. Jag tog 2 minuter och förklarade hur jag tänkte och sen va dem med på galoppen. Nu blev det en slät fin yta som lätt lyfts ur och man kan både komma åt själva gasbrännar delen som finns under om det skulle behövas eller på ett par sekunder byta till stekplatta. Det blev perekt.

Tisdagen gick åt för att fixa ny skylt. Man kan ju inte ha hamburge skylten kvar så det var bara att skapa en ny. Jag tycker den blev bra men Nui va besviken på att det blev så lite färg. På bilden ser den faktiskt bättre ut än på riktigt och tittar man nära är det vit mönster äver hela bilden vilket gör att den ser oskarp ut. Vi får väl se om Nui tar en sväng förbi print butiken som skrev ut bilden eller om hon skippar det. Jag tycker den funkar helt ok men visst kunde den ha blivit skarpare.


Jag har känt mig småhängig länge och de senaste 2 dagarna har jag känt mig mer sjuk. Idag har jag knappt ork att jobba vilket verkligen behövs efter ledigheten jag tagit. Funderar på att gå och träna så jag kanske blir dynsjuk men kanske sen också frisk. Irriterande att va små hängig. Hoppas att det är borta redan imorrn.

Nu är det ganska prick 2 veckor tills Nala och Jessica kommer ner. Tiden bara flög iväg.

2 kommentarer:

Anonym sa...

De katteungarna du såg har barmhärtiga Thailändare lämnat där när de har kellat färdigt med dem.
Att döda ett annat djur eller människa får man inte enl Buddha.
Men att lämna ett djuret eller människan i diket är OK på verkar enbart din karma.

Maria sa...

Há ha....jag tror jag skrattar på mig...det ser verkligen helt skumt ut med en död munk iklädd glasögon..

Dessutom ser det ut om solglasögon...
Men de tänker ju uppenbarligen på honom. Han kna ju få sol i ögonen.
Och han ska ju sitta där för evigt blickande mot ljuset...

// Maria :))