9 jan. 2010

Barnens dag



Idag är det barnens dag här i Thailand.
Inget man direkt märker av men det är väl lite extra många som hittar på något med sina barn just idag.

På morgonen km en liten hund till oss, jag fattar inte hur det kommer sig att det ständigt kommer nya hundar. Den här gången en liten tjej. Helt orädd för oss och hon ville bestämt ligga på golvet framför kylskåpet?? Icke, inga hundar inne har vi sagt så hon la sig på altanen. Hon verkade inte vara helt frisk för hon va så slö. Drack lite vatten men inte ens kyckling gick ner.

Hon har stannat hela dagen och emellanåt småskällt på förbipasserande. Nu på kvällningen fick hon tillstånd att komma in och ligga innanför dörren för att slippa alla mygg en stund. Veti hundan hur det blir i natt. Kanske bäst att hon intar altanen så hon är fri att gå om hon vill.

Jag själv har varit sjukt, febrik och ont i halsen. Det kom smygande otroligt långsamt så det va skönt när det äntligen bröt ut, de va egentligen bara en dag som ja va helt deckad och kände att det var dags att ta en ipren på kvällen och på morgonen var jag nästan helt bra, kalas.


Idag på senförmiddagen åkte jag och handlade medan Nui fixade ordning sitt för dagen. Jag åkte också till Banana IT för att byta den batteridosa jag köpte för några veckor sedan. Det är en sån där dosa som ska klara att hålla datorn igång 15-20 minuter när det blir stömavbrott. När strämmer gick för några dagar sedan så höll den datorn igång i bara ca 2 minuter.
Den förbannelse som vilar över saker jag köper får jag väl ta eftersom jag har flyt med annat, men damn va det är störande måsta jag säga. Musen som pajade för massa veckor sen skulle jag få efter 2 veckor men har inte fått den ännu. Kylen som fått pricksjuka skulle fixats för länge en men han som skulle komma glömde ju att ta med en ny dörr när han kom till Samui. När de meddelade det sa Nui att 20 januari ska vi vara borta men annars funkar det när som helst. I förrgår ringde dem och sa att dem kunde komma det 20:e januari. Klockrent, inte.
Nu kommer dem väl med lite tur i februari eller mars.

Hur som så sa dem på Banana IT att den va över en vecka gammal så den måste skickas på reparation till Bangkok. Stor riskt tänkte jag och sa att det inte går. Utan den kan datorn gå sönder och en vecka på en sån här produkt är inte ok. Ja sa att vi har ju ganska ofta korta avbrott och det räcker med en sekund för att datorn stängs ner. Han påpekade då att vi måste ha problem med vår elkabel och att vi bör kolla upp det med elbolaget. Nu är det ju så att alla har såna här doros just för att det är lite osäkert överallt, inte bara hos mig.
Jag gav mig inte, sa bara att det inte gick och stannade kvar i butiken. Efter ca en halv timme fick jag en ny så jag blev nöjd. Folk här måste ju börja ställa lite krav. Som tur va var det en annan kille som jag bla köpte min nya dator av som tog över från nisse nummer ett som inte brydde sig det minsta.
Skönt att de gav med sig tillslut.


Inga kommentarer: