13 jan. 2010

Momem

Nu har det gått några dagar, den lilla vovven stannade inne hos oss när natten smög sig på. Vid 23 tiden kom hon in till oss där vi satt och tittade på TV i sovrummet. Jag skyndade att öppna dörren och hon gick ut och kissade och kom tillbaka efter någon minut. Smög upp och la sig på kudden hon fått och somnade direkt. Vid 01:30 kom hon in igen, vi hade just somnat och Nui väckte mig. Jag skyndade upp och öppnade dörren å hon fick gå ut och kissa. Någon halv minut senare va hon inne igen men ville vara i sovrummet vilket hon inte fick, skitgris som hon trots en dusch fortfarande var. Hon gnydde några gånger och krafsade på dörren innan hon la sig. De var bara att leka hård. Vid 5 på morgonen vad det dags att öppna ytterdörren för en kissning igen, men efter ett par minuter var hon ännu inte tillbaka och jag var dödstrött. Beslutade att stänga dörren och gå och lägga mig, altanen fanns ju trots allt där om hon skulle komma tillbaka.

På morgonnen låg hon på verandan och verkade under dagen må ganska bra, men plötsligt blev hon super trött och bara sov igen. Ögonen hängde inte riktigt med trots att dem inte varade som tidigare såg man i ögonen att hon var sjuk. Hon orkade trots det ta en titt på grannskapet och undersöka grannens 3 tuppar på nära håll. När hon kem hem var hon skitig, ordagrant skitig. Hon hade hittat buffels vattenhål och vadat i och som en bosun även hittat buffelbajs att rula i. Dusch nummer 2 var ett faktum.
Andra natten blev hon nedbäddad under en filt av Nui, vi beslöt att hon fick vara på altanen så hon kunde pinka när hon ville och det var inget problem. Under dagen lärde jag henne fort att inte gå in i huset så hon gjorde inga försök att komma in ens när dörren var öppen under kvällen.


Tredje dagen va hon också pigg på dagen men verkade jättekonstig på kvällen och försvann en stund, troligen in under huset. Jag bestämde att oavsett hur pigg hon verkar så blir det till att ordna medicin nu så man inte blir lurad och att hon får va dålig ännu en dag i onödan.

Så idag skulle jag åka och betala en elräkning som glämdes bort när jag var sjuk och som nu hade gått ut. Det innebar att man inte kunde batala på 7.eleven utan va tvungen att åka till Nathon, det passade bra att fixa det när jag nu skulle till Thaling Ngam och hämta medicin på Dog Rescue Center. Vädret va dock ganska instabilt så Nui skippade att jobba och följde med.
När vi lämnade huset så sprnag lill vovven efter i ful fart och trots att jag gasade på så hon skulle stanna fortsatte hon lååångt där bakom. Vi stannade och åkte tillbaka hem och hon efter som den gladaste valp vi sett. Hon är troligen bara runt 4 månader gammal ett par veckor plus kanske, har 4 eller nya tänder resten är valptänder. Jag tog med henne upp å verandan och sa att hon skulle stanna. När vi satte oss på moppen kom hon smygandes igen. Jag tog tillbaka henne till antanen och sa till att hon skulle stanna. När vi började tuffa iväg satt hon där och tittade, duktig tjej.

Veterinären kände igen mig när vi kom till Dog Rescue och det var kul att se centret, jag har ju inte varit där sedan jag flyttade tillbaka, lite skamligt men nu får jag ju åtminstone ge livet tillbaka åt lilla Momem som hon fått heta. Momem betyder "smutsgris" på samma gulliga vis som vi kan säga så till barn så det passar utmärkt. Hon har en hel del små svarta pigment fläckar på sina vita delar som gör att hon kan se lite lortig ut. Nu har hon fått medicin trots att hon varit pigg så nu ska hon nog bli helt bra. Det är väl bara att inse att man fått en hund till igen då, om hon nu inte väljer att knalla iväg när hon blivit helt frisk men jag har svårt att tro det när hon tydligen visste vart hon skulle redan först gången hon kom till oss. Långt ifrån vad tanken var men vad ska man göra! Hur som så är det en Thai hund och ska förbi, det betyder att hon får mat och allt annat som en hund behöver men är lösgående. Det är då betydligt enklare att låta våra trevliga grannar ställa ut mat etc som nu när vi snart ska till Bangkok och hämta Jessica och Nala.


Igår hade Nui med kameran under dagen och tog kort på massa folk som jag inte träffat. Det va lite kul att se ansikten på de hon berättar om. I princip varenda kotte i Lamai vet ju vem hon är nu och hon har så fullt upp att hon inte alltid hinner med att ens åka en vända på beach-roaden. Med andra ord, det finns fler kaffe, te och majs sugna än vad hon hinner med.


Hon har sina små stationer där hon kan bli stående i timmar innan alla fått det dem vill. På den här resturangen till vänster jobbar många trevliga personer som dagligen behöver sin favorit dryck. Ibland kommer Nui dock lite för sent, farbrorn här behövde en kopp kaffe för han var så trött, men så snart han fått i sig kaffet somnade han sittandes. Ser det inte härligt ut att bara kunna göra så på sin arbetsplats. Sanningen är att det inte alls tillhör ovanligheterna att kunna ta sig en powernap när man känner för det.

Planerar ni en resa, kolla in hotell här, med lästa pris garanti och just nu är det många fina hotell som erbjuder stora rabatter runt om i Thailand. http://thailand-travel-deals.com/hotels/

Inga kommentarer: