19 okt. 2009

Vilken jäkla orm!



Vi kom nyligen hem från butiken som gör skylten vi ska ha på moppe sidovagnen. Den såg bra ut och nu ska dem montera den. Toppen.

När vi kom hem så stod en kille vid sidan av uppfarten och pratade i telefon. Han hade flytt solen och hittat lite skugga. Jag satt vid datorn och efter en stund är det en tjej utanför som pekar in mot tomten och sen ner mot marken vid killen. Jag tror de pekar å en liten död Kungs Kobra bebis som ligger där efter att ha blivit påkörd, men de pekar in vid huset och jag tittar dit. Ja där står den svarta katten fast med ragg och är berädd att slåss. Först någon sekund senare ser jag den enorma ormen. Två meter lång och pu hugget! De säger att den är giftig och innan jag hinner reagera kommer fler folk. Alla instämmer att den är giftig. Jag tycker mig minnas att jag sett en lika dan förut men aldrig så här stor så jag blir osäker på om det är samma och tänker absolut inte chansa.



Jag vill inte låta kattmamman dö eller att hennes kattunge blir tagen så jag tar tag i en skurkvast och puttar lite på ormen som kastar sig om och gör någon meters utfall. En meter i det här fallet är MYCKET och jag blir ordagrarnt jävligt skraj. Första gången jag faktiskt blir rädd för en orm på det viset. Så förbaskat snabb. Vid flera tillfällen till försöker den attackera medan jag vill få den att stanna där den är och inte ge sig in under huset eller försöka ta katten.

Ryktet går på några sekunder utan att någon lämnar platsen så kommer det fler och fler. Nui ringer polisen för att de ska skicka hit någon som fångar den. En grannkille kommer med en lång pinne med en snara i ena änden och lyckas fånga ormen direkt. Ormen vrider och vänder sig och är på väg att spela död då snarar går av. Det är lite kraft bakom orment manövrar och direkt när han märker att han är lös flyr han. Katterna klarade sig men infångad blev inte ormen. Ambulansen kom för att göra vad de kunde men ormen hade nu ringlat ut på fältet bredvid muren. Jag kilar direkt in för att kolla på internet vad det var förorm eftersom de alla instämmer att den här ormen är dödligt giftig. Det visar sig dp att det är en så kallad Copperhead Racer. En för oss människor ofarlig orm utan gift. Jag hade visserligen inte vilja blivit biten av den ändå, men jag hade varit lite kaxigare trots allt.

I övrigt är det olidligt varmt idag. “Bara” 34 grader men av någon anledning känns det betydligt hetare.

I förrgår fyllde min kära mamma år, lite trist att inte kunna vara där. Jag har nu fått iden att kanske fira jul och nyår i Sverige men jag tror ändå inte att det blir så. Det är för mycket på gång då och det kostar ca 7000 per person. Men visst vore det riktigt kul.

2 kommentarer:

El Arne sa...

Copper head racer inte giftig men VÄLDIGT aggressiva

Endoo sa...

Ja det stämmer bra det :D

För aktuella äventyr får ni följa bloggen på ---> http://www.thailandresor.org