23 okt. 2009

Slumra till Miss Teen Thailand.

Barnen lyssnar noga ser det ut som.

Och här står dem glatt och väntar .



Igår slocknade jag utan att kunna kämpa emot jätte tidigt. Hade tränat och har känt mig trött ganska länge. Det har blivit lite för lite sömn en längre tid nu och det tar till slut ut sin rätt.
Även idag somnade jag någon timme men lite tidgare.

När vi vaknade igår var det Miss Teen Thailand på TV. En hel del reklam och annat visades också så vi zappade lite för det blev segt. Det var 50 tjejer som var med och säkert halva bunten eller mer var så kallade Luug Krung, vilket betyder halv Thai. Tjej nr 46 som till slut vann var söt men tjej nr 37 som kom på andra plats tyckte vi va mycket sötare och dessutom svarade hon proffsigare på de frågor som ställdes medan alla andra tvekade mer eller mindre och åtminstone en förstod inte en av frågorna hon fick. Om det hade med språket att göra vet jag inte. En tjej ville prata engelska. Skumt när man är halvthai att vara så osäker på språket. Men vad vet jag, hon kanske inte bor bott i Thailand.




Jag har varit halvdisträ hela dagen och jag har inte fattat varför. Jag tog en sväng för att leta reda på Big Burger vagnen som ska ha goda hamburgare :) Men hittade den inte. Efter några minuter ringer min telefon och det är Nui som är hemma redan så vi har åkt om varandra. Jag vände och åkte hem och gjorde mig en hamburgare på uppfarten, smarrigt.
Sen kom två grannungar skuttandes och ville köpa dricka.
Det är i huvudsak drick Nui säljer, kaffe iste etc, tror hamburgare är bättre på kvällen men eftersom hon just börjat så har hon inte testat det ännu, men visst säljer hamburgarna lite ändå. Det är ganska underligt för Nui är den enda i hela Lamai som säljer kaffe så här och flera har sagt at det är ju jättebra och det märks för det är många som köper. Det är ju väldigt bra att det är så, jag har inte tänkt på det men det är kanske inte så vanligt övr lag att moppekök säljer kaffe och sådant. De flesta säljer Som Tam och frukt.


Idag är döds dagen för Kung RAMA V. Det är en nationel helgdag. Det var en kung som hade 77 ungar, 44 döttrar och 33 söner. Jag tror han hade fler än en fru... :P
Han dog några månader efter att han fyllt 57 år.

I övrigt verkar han ha varit en viktig person som gjorde mycket gott. Han ska ha gjort det förbjudet att döda och misshandla slavar och dessutom helt förbjudigt slaveri. Han var också en person som reste mycket och införde el och vatten i stor skala till Thailand.


3 kommentarer:

Mamma sa...

Åh,vad fin den är,hoppas det kommer gå bra. Pussar o kramar i massor

Admin sa...

Hej Endoo, nu har jag äntligenkommit till skott och lagt till dig i min "svenskar i Thailand"-lista på bloggen. Du får gärna länka tillbaka ;-) Ha det så gott på kokosön!

Anonym sa...

Hej Endoo! Jag tänkte fråga dig om lite hjälp angående införsel av hund till Malmö. jag har ingen aning om vart jag ska börja. Jag ska flytta tillbaka och vill ta med mig min 3 åriga beagel Lucky som jag köpte här. Vad är det lättaste sättet att gå tillväga. Måste han sitta i karantän i 3 månader. Hur mycket kostar en flygbiljett för en hund etc.

Mycket frågor men jag fick Malee tipsade mig om att du är expert på detta :)

Mvh Cathy

cathy-khattipanya@hotmail.com

www.phuketgajden.se