9 okt. 2009

Saker fungerar för mig just nu i medeltids Thailand

Jag har löst problemet. Jag tog med datorn och minnesläsaren till Chaweng där jag köpte datorn och visade, vi provade även på andra datorer och det var lika dant. Han sa att jag hade för mycket el i mig för varje gång jag satte i sladden så slutade var det samma sak, medan när han gjorde det och jag stod en bit bort var det inga problem plus at den statiska elektriciteten var betydligt större när jag rörde vid datorn än när han gjorde det. När jag bad honom fortsätta bläddra bland bilderna och inte bara prova någon sekund så hände det dock samma sak som när jag gjorde det. Lustigt ändå att det blev sådan skillnad när han gjorde och när jag gjorde. Vi bytte kabel till en skärmad och det blev bättre men vi testade också att använda en minneskortsläsare av helt annat märke och då var det inge problem. Så det handlade inte om virus på kortet som han sa igår utan om att produkten var dålig. Nu funkar det bra men suck vilket strul för en liten sak.

Vi kom just hem från nya Tesco som öppnade här i Lamai för en vecka sen precis. Kalas härligt att ha butik så nära och jag köpte bland annat ett tennisracket som ska invigas imorgon. Idag fick jag dock beskåda något som gör mig vansinnig. Expediten som satt i kassan bad en kvinnlig vakt att fråga om en kund som just gått iväg glömde en kasse och pekar bort mot en dm. En man kommer tillbaka och hytter med näven och säger fula ord till henne och jag tror först han skojar och reagerar mer på att han står så nära mig men märker att tjejen i kassan inte ler eller något så jag stirrar på mannen som går i väg 5 meter till den kvinnliga vakten samtidigt som fula ord väller ur honom. Sen sliter han tag i håret på vakten och ruskar till av all sin kraft. Jag reagerar direkt och tar ett steg dit men kommer sen på mig själv att det kanske inte är det smartaste att göra något. Jag frågar istället de personer runt om om det är ok att göra så men får inget direkt svar. Här har vi ett par pantade kvinnor och en riktig tönt till ”man”. Han och sin pantade fru trodde att hon pekade för att dem stulit och peka på honom och hans familj det gör man inte. Tjejen i kassan sa heller inget utan gjorde flera wai hälsningar och sa förlåt. Varför inte säga att det inte handlade om stöld utan om en glömt kasse. Jag undrar också vad vakten sa till dem, hon kan bara ha sagt att kassörskan vill prata mer er eller något sådant. Mannens fru kom också fram och pekade och sa, Det var hon. Snacka och att den nollan skrev under sin signatur på att hon själv minsann var värdelös och bad sin man om hjälp, haha. Patetiskt. Det här är dock klassiker för att vara Thailand. En lärare kan spöa upp sina elever, för han bestämmer. En man kan spöa på sin fru för att han kan det. Det händer inte ett skit för mannen var säkerligen någon med lite maktposition och då kan man ju göra som man vill. Ta tönten från hans ”rivir” och han är ingenting. Hade vakten varit en man hade mannen med största säkerhet inte rört honom. Feg!

I Thailand är det fult att tappa huvudet läser man här och där men min personliga iakktagelse skiljer sig inte nämnvärt, om något, mellan hur det är i Sverige och i thailand. Det är väl inte ok att gapa och skriva i Sverige heller utan folk stirrar och tycker ju personen i de flesta fall beter sig illa då också.

Svenskar gillar också att säga hur passiva Svenskar är när någonting händer. Vad de som säger så jämför med vet jag inte men inte är det Thailand i varje fall. I Thailand är folk totalt handikappade och så länge det är en man som ger sig på en kvinna så hjälper nog ingen till. För inte länge sedan var kvinnor här i princip helt laglösa och är till viss del fortfarande. Hoppas landet kommer i kapp verkligheten på de här fronterna också, för det känns lite lustigt att Thailand på vissa plan är modernt medan på andra plan är efterblivet med flera hundra år.

Det var inte meningen att mitt första längre inlägg på länge skulle bli om något negativt men jag är fortfarande förbannad nog för att inte kunna släppa det. Jag frågar samtidigt mig själv hur långt saker ska gå innan jag verkligen gör något. I Sverige hade jag till 100% gjort något. Kanske inte sparkat mannen i skallen till en början men tveklöst konfronterat hans obefintliga intelligens.

Nu måste jag ordna med lite annat här men det ska komma en liten bildkavalkad från det som hänt tidigare även om det inte är några spektakulära saker.

Inga kommentarer: