30 okt. 2009

Malaysia - Godis och vardag.

Som vanligt har det varit lite dåligt med uppdateringarna här . Vi har haft en hel del att göra och skrivandet har tappat några placeringar på prioriteringslistan.

Det har varit vardag med allt vad det innebär.


På Samui händer det dock grejer hela tiden och vägarbetena som pågått gör verkligen Samui till det bättre. Nu har det kommit upp gångvägar ut med stora delar av norra kusten och dränerings system har byggts ut på många håll. Sist vi passerade Chaweng så blev jag glatt överraskad över att dem nu även bygger trottoar utmed ringvägen där också. Inte för att jag kanske kommer använde dem så mycket men det är ju otroligt bra och et blir dessutom snyggare. Jag tror många turister och kanske en och annan Thai kommer att promenera på dem och då kan man ju känna sig betydligt tryggare på en trottoar än på en vägren där de flesta kör.


Gott Thaigodis är det ont om, om vi pratar godis på det sätt som jag tänker. Men det finns anat. Här är tamarind frukter med chili och vad det nu mer är. Supergoda, syrliga och med lite hetta. Kärnorna i tamarinden är som stenar fast lättare, men verkligen stenhårda. Mums, ja inte kärnorna men resten.


Ibland kommer grannkidzen och ska ha hamburgare, otåligt men med got uppförande väntar dem på att det ska bli klart. En dag kom en liten kille med alldeles för lite pengar, han var så söt när han stod där med sin lilla slant. Inte för det spelar så stor roll om man bjuder någon men Nui sa vad det kostade och han sprang illa kvick och fick lite mer av mormor. Nu hade han till hamburgaren och var nöjd… eller. Den röda drickan ser god ut men det hade han ju inte pengar till nu. Nui bjöd honom på drickan såklart ändå och han tackade så fint med en ”wai”, dvs när man sätter ihop handflatorna för att tacka, hälsa eller bara visa respekt.


Grannens hund kommer ibland med när någon av ungarna kommer förbi eller när någon ska iväg så kommer hen springandes. Men inte på det viset som svenska hundar ofta gör, nä han är verkligen lugn i sig. En dag kom han helt ensam och la sig utanför på uppfarten. Jag försökte bjuda på en kaka, men det gick inte för sig. Han är som en surgubbe i sitt beteende. Sen fick han skinnet från en kycklingfilé och då kunde han inte tacka nej. Han drack lite vatten som jag tog ut sen tyckte han att jag hade förstört hans vilostund så han gick hem.

Vi har också fått en godisleverans från mamma. Nui blev lyrisk över hur got det luktade och över alla färger. Hon hällde snabbt upp lite i en skål och bara babblade på hur fint det var och att det luktade så gott. Sen har hon suttit dagligen och smaskat och provsmakat alla sorterna och hon har utan tvekan ätit en bra bit över ett kilo. Jag har smakat några bitar jag med men inte i samma skala som damen.



Jag har varit en sväng till Malaysia för att säga hej till gränsvakten och få 3 nya månaders uppehållstillstånd. Jag var inte ens inne i Malaysia den här gången utan en lucka gjorde både in stämpling och ut stämpling. Jag undrar hur dem tänker på den Malaysiska sidan. De borde börja ta en avgift så dem får ut något av det hela. Vi får hoppas dem inte läser det här bara för såklart vill man inte ha en avgift där. Jag åkte på tisdagen och på söndagen var vi ute några stycken och drack oss ordentligt fulla, kom hem strax innan 5. Det är väldigt sällan för mig men hela måndagen låg jag i plågor. Så galet bakis som jag alltid blir när man festat ordentligt. Hela dagen var jag dålig och åt inget. Sen var det dags att gå upp 4 på tisdagen och ge sig iväg. Den resan var den absolut värsta jag gjort. Helt lam av trötthet och för lite mat. Inte för att resan normalt är roligt direkt men en plåga som denna gång brukar det heller inte vara. På toaletten på båten sista biten tillbaka till Samui såg jag det här klistermärket på toalettlocket. Tur det satt där för jag var såklart på väg att kliva och ställa mig på sitsen som man normalt gör, INTE.


Liten insekt som hittat en död insekt som han ska begrava eller äta upp!? Det var tungt och kämpigt såg det ut som.

Nu har det börjat regna lite här och jag ska äta lite kyckling och ris.

Inga kommentarer: