17 maj 2009







Bilder fran 11e Maj



12:e Maj
Nu har vi anlänt och spenderat ett par dagar i Bangkok. Bussresan gick bra, aningen seg och jobbigt när det plötsligt började stinka piss i hela bussen. Vi gömde näsorna bakom en filt och lyckades slumra igen. Stanken var så stark att folk vaknade, lite småroligt ändå, varje fall när den plötsligt försvann.
Vi kom fram vid halv sju tiden på morgonen och tog en taxi ”hem”. Hälsade på familj som väntat länge och åkte ganska snart till storasyster med familj och där väntade fler bekanta. Alla trevliga vilket inte är ovanligt här men dem var extremt sköna. Jag, Nui och Khun åkte till Tchatu Tchak marknaden och gick några timmar mest för det är kul att ha sett den. Skulle kunna gå en hel dag och bara sett en del, galet stort med allt från mat, kläder till möbler och djur. Djuravdelningen är väl inte något som direkt går hand i hand med djurhållnings synen vi har i Sverige.
Vi sov sen kvar hos storasyster liksom flera andra. Vi låg 13 personer på rad nere i stora rummet på det lagom hårt marmorgolv, men trött som man var sov man gott ändå, man har ju små övat några gånger tidigare att sova på hårda golv.

Igår kom vi tillbaka hit igen och vi tog ännu en lugn dag. På eftermiddagen åkte vi till Wat Chalum här i Nonthaburi som är en stor fin park med tempelområde. Där gick vi runt och tittade på massor av thai som satt och åt picknick, spelade badminton och joggade. Vi satte oss på en trappa ner mot den stora floden och åt nudlar serverade ur en liten liten båt bemannade av ett äldre par. Medan vi åt matade folk runt om fiskar med bröd. Fiskarna som är det myllrar av på platsen runt området fridlysta eftersom det ligger på tempelmark. Inga småfirrar utan riktigt stora. Vi åkte sen hem på motorcykeln vi lånat av Nuis pappa och den hade väl ett par år på nacken, typ 30 kanske.
På senkvällen kom det regn men då hade vi redan lagt oss så det gjorde inget. Idag ska vi kanske åka båt längs floden och titta.
Förresten är jag inte helt oväntat helt ensam vit i hela stadsdelen och tom på Carrefour, stor marknaden likt ICA Maxi så var jag en attraktion för att tusentals personer.

13:e Maj
Igår var vi på utflykt till Wat Pho som vi tog oss till med båt längs floden. Egentligen var tanken att vi skulle till Wat Luang men det var stängt tyvärr. Lite småkul att vara på turistställen och man märkte direkt vilket ”target” man var och blev påhoppad av ett par typer som ville få oss att få göra utflykter till skämtpriser med hiskeliga rabatter, hehe.
På hemvägen hade det mulnat på ordentligt och när vi var hemma så började det dugga lite och inte för än på sen kvällen regnade det mer rejält.

Idag tog vi en sväng till Wat Chalum och den fina parken för en liten promenad. Vi tyvärr har vi glömt laddaren till kameran på Phuket så det blev lite bilder med mobilen istället men den är tyvärr riktigt värdelös och videokameran fick vara med igen trots lite batteri kvar. Vi gick ner till vattnet och matade fiskarna som helt galna klängde sig över varandra för att få i sig maten.
Vi fick även se ett par varaner som simmade och knallade runt i parken och jag lyckades hinna radera några bilder i den fulla telefonen för att göra plats för en ny bild och videokameran hade just fått slut på batteri när den stora ödlan visade sig så det blev bara ett kort på distans med mobilen. Ett par meter lång och kraftig simmade han fram till kanten och klev upp.








16:e Maj
Det har regnat här i Bangkok mer än vad det gjort någonsin enligt folk. Om det är en överdrift vet jag inte men i förrgår regnade det från kvällen till förmiddagen dagen därpå, över 12 timmar. Vissa väger har blivit ganska översvämmade men alla de jag sett har varit mindre vägar dock med hus utmed kanterna.
Jag känner nog ändå att Bangkok inte är riktigt där jag vill bo just nu. Eller, den del av Bangkok som har varit på tal är ju den delen av Nonthaburi som vi varit i nu så att säga att Bangkok inte är där jag vill bo är väl ganska så fel. Det blir nog Phuket till att börja med.
I övrigt är allting riktigt bra och det har varit kul att få se det jag sett. Jag gissar att vi blir kvar här några dagar till innan vi drar söderut igen.
Allting med Nala har löst sig och det blev till det absolut bästa ändå, SKÖNT!!!
Här vimlar det av hundar så man blir dagligen påmind men livet i trygga Sverige är så mycket bättre för dem mot vad jag hade kunnat erbjuda just nu.

Nu ska vi bege oss för att lära oss laga lite olika typer av ”kanom”, typ efterätter.

17:e Maj
När det bar iväg igår var det uppehåll i regnandet men det varade inte länge. Regnet började ösa igen och det var ingen på plats för att visa efterrättslagandet utan vi fick istället spatsera runt och kika på annat, tur paraplyet var med. Vi var bla i Pa Kret en stadsdel som gränsar till Bangkoks kärna. På hemvägen stannade vi till vid ett större köpcenter och köpte en kokbok istället, haha. Men den hade alla klassiska recept och lite till så det blir spännande att se om vi kan lyckas tillaga dem.
För att ta oss runt igår åkte vi tuk tuk – färja – buss van – båt igen – samloban (cykeltaxi) och på hemvägen även lokalbuss.
Att ta sig fram på Phuket är ju i relation till andra platser i Thailand extremt dyrt. Bara en färd på 10-15 min på Phuket går på 300 bath med tuk tuk. Här kan du åka taxi drygt 20-30 min för 150 bath. Att bara korsa floden med båt kostar 3 bath/ person. Van alltså minibuss 20 min brukar kosta 15 bath och lokalbussen 7.5 bath.

Varför gillar myggen mig??? Blir myggbiten dagligen ett x antal gånger. De flesta bett försvinner på några minuter eller någon timme medan vissa envisas och kliar i dagar. Igår sprang jag ut för att spotta ut tandkrämen och var ute 15 sekunder, blev biten på 2 ställen plus att en gigantisk mygga satt kvar på benet när jag kom in, fattar inte hur dem kan va så snabba. De andra får i princip inga bett alls och man kan följa myggorna här inne hur dem smyger runt och väljer just mig. Rasistiska mygg, och jäkligt störande när hela kroppen kliar när man ska lägga sig.

Idag är vädret betydligt bättre än tidigare, än så länge. Den ”kyliga” temperaturen strax under 30 grader har varit ganska skön men nu är det varmare när det inte regnar utan solen skiner mellan dismoln. Vi har funderat på att åka in till city för det vore kul att ha varit där och sett eländet. Pa Kret igår var visserligen nog myllrigt med folk och bilar men jag vill ta en titt på bla MBK som alla talar om, vet egentligen inte varför men det är väl bara nyfikenheten att se det för shoppa har jag inget intresse av tror jag.









Ar pa vag tillbaka fran MBK som inte var sa dar varst intressant. Hade faktiskt vantat mig mer specialicerade butiker och mer butiker med endast ett marke, men for min del var det strunt samma. Nu vet jag vad det ar alla pratar om och kanner mig nojd med det. Nu ska vi hem och ata :)

Inga kommentarer: