7 nov. 2009

NALAS FÖDELSEDAG

Grattis Nala på 8 års dagen. I dag fyller Nala min hund år.


För några dagar sen fick jag höra att hon var dålig, hade spytt blod vilket ju är väldigt obehaglkigt så det blev veterinären direkt. Där fick hon stanna över natten och fick dropp. För att vara säker fick hon vara kvar en natt till och nu verkar hon bra. Vad jag förstått var det något virus och det kan man ju inte medicinera. Idag kom notan på 60 000 bath, ja eller 12 000 kr, hon är ju i Sverige nu. Knappst skäligt för 2 nätter med dropp och några droppar blod. Räknade just ut att jag under senaste halvåret haft över en halv miljon bath i utgifter, så otroligt komiskt för det ända jag lyxat till det med är ett gymkort och en resa til Krabi som kostade minimalt då vi åkte moppe dit på egen hand. Det gäller att våga ta betalt här i livet så är det bara och absolut inte skämmas för det. Veterinärer verkar ligga nära samma fack som de skojare som lurar sjuka att prova på totalt värdelösa metoder för att bli kvitt sina åkommor gör.
Jag har faktiskt helt givit upp hoppet om att de extremt höga och plötsligt upploppande utgifterna ska ta slut. Min fantasi har inte kunnat förutspå de senaste 12 av dem.


Nu har monsunen kommit igång lite, hade en natt med massor av regn för ett tag sen, och idag har det regnat lite på dagen. Annars har det varit mestadels sol men ganska blåsigt och havet har varit väldigt vågigt. I sista sekunden ändrade vi oss med vårt markköp pga att det dels blev en hel del vatten på tomten och nästan som en liten flod mitt genom och dels för att det ligger lite skumt till. Fint på vissa sätt men vid djupare eftertanke inte så otroligt bra om man bortser från den fina naturen. Vi har kollat på en tomt 100 meter från havet, men där skulle tomten bli lite väl liten. Visserligen så ett hus med trädgård får plats men lite större vill jag ha. Närheten till vattnet är ju trevlig, bara palmer mellan havet och tomten så man har fin utsikt. Tomten ligger nästan prick en mil från där vi bor nu och det är inte det bästa om Nui jobbar här. Jobbigt att köra den biten med sidovagnen. Men vi har även hittat en bit land här i Lamai, precis i utkanten upp mot bergen. Där har man vida palmskogar omkring sig och inte några hus intill men det tar någon enstaka minut ner till huvudvägen. Sen har vi lite annat så vi funderar så det knakar. Men att ha hus i Lamai är inte helt fel.


Här om dagen fick vi besök av den lilla tiken som kom med en större killkompis för någon vecka sen. Hon var lika skygg men kom viftandes på svansen. Jag kastade lite bröd till henne och sen fick hon även lite hundgodis. På några minuter lyckades jag fpå hennes tillit så att hon åt från handen och jag kunde klappa henne. Det trodde jag aldrig. När jag bestämde att hon ätit nog för denna gång så kom hon och satte sig på altanen medan jag jobbade.


I förrgår såg vi en liten pytonorm i Chaweng, den låg mitt i en korsning och jag såg den först när jag stannade vid rödljuset, då var den 3 dm från min fot. Den hade då precis blivit påkörd över svansen och den kastade sig fram och tillbaka troligen för det gjorde så ont eller för att trafiken runt om skrämde den. Eftersom den redan var så skadad kunde jag inte rädda den men hade den inte varit påkörd så hade jag sett till att få bort den från vägen. Dagen efter när vi åkte flrbi låg den platt på vgen så förhoppningsvis hade den blivit överkörd ordentligt kort där efter. Stackars orm.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mycket att tänka på med tomt och sånt förstår jag. Är Nala inte försäkrad?
Kram
/Systeryster