3 nov. 2009

Igår var det Loy Kratong

Vi åt Som tam till frukost vilket inte hör till vanligheterna. Som Tam Thai, alltså utan Pla La som är rutten fisk som är väldigt populärt uppe i Isaan. Jag har aldrig ätit det och Nui har bara smakat någon gång och gillar det absolut inte. Verkar inte vara så vanligt i Bangkok.

Vi bestämde för att ta en heldag ledigt vilket behövdes, så vi åkte och bytte olja på motorbiken uppe i Bophut på ett ställe där de är väldigt noga och gör saker bra, dessutom tvättar de alltid hojen efter servicen. Sen åkte vi till Wat Leam vid Big Buddha.

Inne i ett av templena i Wat Laem. Vi passade också på att få nya "lyckoband" av en munk.

En sväng till Big Buddha brukar vara trevligt, skönt att bara ta det lugnt.

Sen var det dags för Loy Kratong. Första fullmånde dagen i November tror jag det är som avgör vilken dag det är. I år var det alltså igår 2:a november. Då tar man farväl av olyckor och otur och tillber havsguden för att få lycka under kommande år. Man sjösätter också en "Kratong" eller "flotte" med alla sin olycka på. Jag behövde bara en pytteliten tyckte jag men kom sen på att jag haft så galet mycket datorproblem och ville ha en jumbo size men det fick jag inte. Det finns Kratonger av alla det slag, de flesta i rund stil i olika storlekar.

På Lamai Beach var det fullt med folk. Mest Thai så klart. va, finns det Thai i Lamai? Sanningen är ju att turisterna utgör en ganska så liten del även om de klungar ihop sig och ofta tror at Lamai är fullt av vita, inte minst under den här månaden som är lågssongens peak är det väldigt lite faranger även om turistlivet aldrig försvinner här.

Trångt på bron blev det också. Men skön stämning med musik och lite uppträdanden. Aningen större än i lilla Kamala där jag höll till tidigare även om det var lite ståhej där också.

Fina färger när vattnet blomstrar.

Lyxkratonger i alla ära.

Finns mycket fint!

Och här är båten jag skulle behövt för att lassa på min datorotur, fast den verkar ju faktiskt ha försvunnit efter att jag bytte till Mac istället för PC.

Här sjösätter vi vår lilla kratong.

Natthimlen fylldes av luckyballons även om jag lyckades att fånga enbart en på bild, jag tyckte det var finare så.

Senare på kvällen bjöds det på chick fight. Ja eller Thaiboxning med tjejer. Det var väl ingen höjdare direkt men ändå småkul.

Tittade några minuter...

Sen fick vi nog.

Så här kan man också göra, så nu vet ni det.


Klassisk skönhetstävling måste det ju vara på Loy Kratong, vi gick dock bara förbi.

Nu har jag inte tid att skriva mer, blev inte mycket skrivande men desto mer bilder.
Tjohej...

Inga kommentarer: