20 nov. 2009

Fruktansvärt!! & lite glada saker med...






Nu får jag lov att skriva lite igen känner jag.
Finns både glada saker att skriva om och extremt tråkiga. Börja titta på den här härliga apan Billi, blir det sötare än så här?

Jag tänker börja med det tråkiga. En Svensk kille som heter Kalle bor på fastlandet mellan Bangkok och Surat Thani och han har en MASSA djur som han hjälpt från problem och annat. Allt från apor till sköldpaddor, hundar och fåglar. En av hans apor har jag tänkt lägga upp bilder på för flera månader sen men det har inte blivit av. Det är apan Billi är så otroligt härlig och som på så många bilder leker med katterna och rider på dem. Galet härliga bilder när han sitter i soffan och ser på TV och suger på tummen eller en tå, busar med katterna och klättrar i träden.
Nu är det tyvärr så att någon JÄVLA PSYK IDIOT här om natten gått in på tomten och givit Billi en förgiftad godis och Kalle med familj hittade honom död på morgonen. Tidigare har även hundar förgiftats och fåglar stulits. Fruktansvärt tragiskt och tyvärr ett fenomen som finns över hela landet. Vissa männsikor stör sig på hundar eller på ägarna och i det här fallet var det troligen avundsjuka då grannfolket ofta hjälpte till och älskade lilla Billi coh inte kan ha störts av honom. Titta in på Kalles sida så finns massor av fina bilder http://thaikalle.blogg.se/

Att en del Tailändare beter så så här är helt obegripligt för mig och att dem just tar till git ska hänga ihop med att dem inte själva vill döda och med en otroligt läskigt låg intelligens anser dessa männsikor att djuren själv väljer att äta giftet och på så vis undkomma ansvar. Jag har skrivit om det här med förgiftning en gång tidigare men det var för två år sedan.




Den glada nyheten är at det nu är bestämt att Nala kommer ner den 21:a Januari. Då ska vi åka upp till Bangkok och hämta henne och Jessica. Det blir en massa åkande för min del. Först båten över till fastlandet som tar 4 timmar troligen om man räknar 2 timmars köande på sen natten, eller tidig morgon hur man vill se på det. Sen upp till Bangkok där vi troligen kommer vara en dag extra för att få lite tid med Nuis familj och kanske åka och shoppa lite på de grossistbutiker Nui brukade handla ifrån när hon hade sina klädbutiker. Priserna är brutalt mycket billigare än här på Sami och allmänt betydligt billigare än i Bangkoks butiker också. Men det har vi ännu inte bestämt helt.

Sen dagen efter när vi varit på flygplatsen bär det av till Samui igen. Vi kommer att åka på natten och komma med första färjan tror jag det blir. Dagen efter det eller 2 dagar, vet inte ännu, så kommer jag bege mig till Malaysia för att säga hej till gränsvakterna. Bävar lite för jag kommer nog vara seg efter allt bilande redan innan. Men det är inget att grina över, det ska göras.

Till sist ska jag göra lite reklam för Travel Guide Thailand .net igen och rekommendera Thailands sugna att göra ett resetest som kan ge en fingervisning om vilken eller vilka platser som kan passa. Då det varit en del at göra och jag har förmågan att skriva för fort så får jag ursäkta mig i förväg för eventuella snedsteg på tangentbordet, dessa eventuella fel har inte hunnit rättats till ännu.


Dagarna har knallat på fort här och ett par dagar har vi haft riktigt ruskväder, i förrgår tex regnade det till och från hela dagen. Idag har det varit som det varit som mest, uppehåll och lite moln och lite sol. Helt ok.

2 kommentarer:

Maria sa...

Vad kul att du får träffa Nala igen.
Ska hon bo där med dig nu på heltid ?
Hon är en riktig Globetrotter nu... *ha ha*
Inte alla vovvar som reser så mycket... ;-)

// Maria :)

Fakta sa...

Yes, nu ska hon bli heltidsboende här igen. :)