6 dec. 2009

Snart är det jul.

Inrökt farang! Som tur va ingen delikatess.

En mulen dag får man dricka upp kaffe och te själv - Och så lite moppe tubbel.


Javisst, snart är det jul, men inte mycket jukänsla är det här. En liten knutta blir det när man handlar för i butiker finns lite julgranar och sen ser man en och annan julgran ute på gatorna också. Vissa hotell smäller gärna upp en och IT complexet i Lamai skryter gärna med sin enorma gran.

Hade inte varit helt fel att ta 2-3 i Sverige under jul och nyår men det funkar tyvärr inte.


Igår fyllde Kungen i Thailand 82 år, han är väl inte i sina bästa dagar utan spenderade sin dag på sjukhuset där han ligger. I flera dagar har det dock firats inte minst i Bangkok med parader, strora fyrverkerier och annat. Hade gärna tagit del av festligheterna i Bangkok några dagar. Mycket att göra uppe vid Sanam Luang har jag sett på nyheterna.

Här va det dock lugnt, lite fyrverkerier hörde vi men inget speciellt annars.



Jag hade lten otursdag i förrgår. Min bärbara PC pajade HELT, nu startar den inte ens, tidigare fick jag ju igång den och om jag inte uppdaterade så funkade den ok och dessutom var den bra att ha som referens till Mac eftersom websaker och annat inte alltid ser lika dant ut på PC och Mac. Samma dag slutade scroll kulan på Mac musen funka så jag tänkte åka ner och lämna in den men moppen stannade efter 500 meter och jag blev hemputtad av en snäll ung kille som kom förbi när jag stod och försökte få igång eländet. Jag satte mig och tänkte göra lite musik men en kabel är glapp så det sprakar nåt väldans så jag la ner det också.
På kvällen funkade moppen igen utan att jag gjort något och vi åkte och lämnade in musen.

Igår åkte vi och skulle köpa kabel men plötsligt stannade moppen igen. Jag rullade in den på närmaste service och problemet löstes på någon minut. Tryckluft i slangen upp till tanken var det som löste allt. Någonting har alltså kommit ivägen för bensinen mellan tank och förgasaren. Nu vet jag dock vad det är för fel om det händer igen.

Köpte nya kablar och kycklingfileer som vårt förnaskade Tescio i Lamai vägrar ta hem, det har nu varit slut i över en månad så vi har handlat det i Chanweng istället. Mycket underligt hur den butiken sköts. När vi kom hem upptäckte jag att det inte bara var kabeln som var problemet. Synthen har troligen fått sig någon smäll under transporten och är lite (läs mycket) skum. Den genererar ett biljud som gör att allt låter helt distat nästan hela tiden. Väldans synd eftersom det är en av favorit syntharna.


Förra veckan satte grannen igång att klippa sina träd utanför och passade även på att elda upp dem mitt emot vårat hus. Snacka om att bli rökt ordagrant. Hela dagen bolmade tung tjock rök in mot vårat hus och min svenska hjärna hade god lust att fråga om han tyckte det var lämpligt att elda just där men saken är den att det är fullkomligt normalt beteende här så det är bara att gilla läget.


Jag har också haft en del tur. I måndags fick jag ett projekt som skule vara klarrt helst inom 24 timmar vilket gjorde att jag va nära att tacka nej då det ofta är så mycket strul och på 24 kändes det helt omöjligt att slutföra det. Men att tacka nej existerar inte för mig så jag tog mig an det hela. Det blev en sen natt med förberedelser och nedladdning av diverse ljudfiler. På tisdagen hade vi årsdag och planen var att åka och äta lite mysigt någonstans men det kändes som det skulle kunna bli en omöjlighet. Jag jobbade som en tok hela dagen och lyckades bli klar med min del under tidig kväll. Underbart! I princip inget strul alls och vi kom dessutom iväg till Chaweng för att äta middag.


1 kommentar:

Anonym sa...

EN GOD JUL
&
ETT GOTT NYTT ÅR
ÖNSKAR
VIVI & THOMAS
FRÅN ETT OTROLIGT
SNÖOVÄDER
I NORRTÄLJE