23 dec. 2009

Julen är här, eller där förresten.


Ja då har det blivit jul. Lite julstämning har det allt varit här också. Tex på Tesco har de julmusik på heladagarna så jag har fått nynna på både jingle bells och we wish you a merry christmas. Om den nu heter så. Jag läste i Aftonbladet tror jag det var att anställda i princip fått psyk bryt på att ha julmusik på hela dagarna och jag förstår dem. Shit va jobbigt det måste vara, samma om och om igen. Sen finns det ju även julgranar lite här och där. En granne har satt upp galet mycket julbelysning, på bilden uppfattar man väl en tredje del om man fantiserar lite också. Dessutom har han en dosa som spelar julmusik men på låg volym som tur är, haha. Jag tycker det är skoj att dem gjort så.

Vi har gjort en hel del fast så här ieferhand är det svårt att minnas, det är ju inte något hysteriskt ovanligt vi gjort men ändå. Senaste dagarna har jag flängt runt och letat stereo, jag vill ha en bra nu, den lilla micro stereon jag har är förvissa i särklass den bästa i etta fprmat jag någonsin hört men ändå. Jag hittade ett fantastiskt bra hem bio system på Big C som bara kostade 9000 av märket Fantasia. Ok, det var fantastiskt bra för den pengen, det är ju ca 2000 kr. Sen kikade jag på ett Yamaha för 50 000 bath och ett Sony som priset varierade lite på för dem verkade inte veta riktigt. Jag tyckte det systemet hade bästa ljud och det var ganska mycket billigare än Yamaha systemet för det var demo ex. När jag kom tillbaka igår för att köpa det hade de lite svårt att få ihop det så jag kunde lyssna igen och killen som fipplade med det ställde volymen på MAX medan han höll på. Jag sa till Nui att det där är absolut inte bra men han va så inne i sitt så han var svår at få kontakt med och de andra var fullt inne i sitt Playstation lirande. De spelar fotboll på storbilds TV varje gåg man kommer in. Plötsligt poppar det till i högtalarna och sen kommer en highpassat ljud ut. Grattis, där hade Nisse sönder förstärkaren. Han förstod det dock inte utan fortsatte tills jag sa att det var ok ändå. Försökte därpå att få lyssna på ett av deras Yamaha system men de lyckades dem inte få igång, de kom inte ens så långt att dem fick på den förstärkaren. Mycket i butiken är inte inkopplat så att man kan lyssna smidigt, lite lustigt tycker jag, för det tar inte många minuter att ordna det.

Vi gav up den butiken. Hittade en annan som hade Denon och JBL grejer och dem är ju väldigt bra men tyvärr hade dem bara system med mindre fronhögtalare och det fungerar inte bra till musik. Det slutade me att vi åkte hem tomhänta och det kändes faktiskt lika bra. Vi får kika i Bangkok iställe där är ju utbudet lite större.


Sen har vi varit och utforskat massa vägar runt Samui, det finns ju bergsvägar man kan spendera dagar att utforska. Vi begav oss upp mot Khao Nui View Restaurant som ligger på över 500 meters höjd. Fick lite dåligt samvete för motorbiken kämpade så jag trodde den skulle explodera och vägarna är stundtals ruskigt dåliga. Efter flera kilometer på branta vägar kom vi fram.

Mycket högre än så hör kommer man inte på Samui. Nja, lite till går det faktiskt. Fortsätter man vidare kommer man fram til Maenam. Den här farbrorn hade varit och hämtat grönsaker med sin väldans gamla cross hoj. Att bo här kan inte va någon hit. Ta sig hit med 4 hjul kräver en del och det tar ju bra lång tid att ta sig upp och ner. Men fin utsikt, den kan man ju knappast klaga på.

Här har vi utsikt över hela Lamai. Som man ser är det inte mycket bebyggt alls och Lamai är ju inte särskilt stort. Men jag tror att bebyggelsen på Samui rör sig om någon promile av utan. Men åker man på vägarna är det lätt att tro att det är bebyggt över allt.

När vi skulle ta oss ner kom det trevliga beskedet. Bromsarna på hojen var helt slut och det lät som om bromsklossarna var av sten. Det blev till att leta motorbiken ner så got det gick. Det är så pass branta partier att det inte var möjligt överallt . Det tog lite mer tid än beräknat och när vi väl va nere på plan mark visade det sig att det inte alls var plant utan det gick att rulla i hög fart. Vi hade blivit lite blinda efter alla branta nedförsbackar.

Jag har varit och beställt bromsklossar så imorrn hopas jag att dem kan bli ditsatta av service centern i Maenam som är så bra. Upptäckte när jag var där att vägarbetet har pågått på norra delen också och att det från norra Chaweng är bra väg långt väster ut. Vet dock inte hur långt men dem kommr bli klara mycket fortare än vad jag trodde.


Finns inte så mycket mer att skriva mer än att önska alla en RIKTIGT HÄRLIG JUL. Vit är den ju verkligen av det jag sett och det ser riktigt fint ut på bild. :)