14 dec. 2009

Härliga Dagar

GRATTIS TOMAS.

Min lillebror Tomas fyllde 13 igår, det är sådana speciella dagar som man gärna skulle velat kunna vara med.


Den senaste tiden har varit riktigt härlig. Saker har gått bra och dessutom har jag haft lite mer jobb vilket betyder att det kommer in riktigt bra med pengar den här månaden. Nackdelen med just den här typen av arbete som det gäller är att det svänger med jobb, fördelen är att det oftast bara kräver några timmars arbete för att tjäna en bra svensk veckolön. Ekonomin är såklart en viktig bit och gör att saker känns bättre.



Vi har funderat på att hitta större hus eftersom vi planerade om markköpet för en tid sedan och har inte riktigt hittat vad vi söker. Vad vi dock vet just nu är att vi vill bo i Lamai och inte utanför.

Igår var vi och tittade på andra hus på södra delen av Lamai och runt om de trakterna, De delarna vi tittade på var för oss outforskade marker och vi tog dessutom och såg oss lite extra omkring. Det är så otroligt härlig natur på många ställen som ser ut att vara hämtade ut sagor. Inte minst naturen i de branta bergspartierna med gles kokospalms skog blandat med gräs och stora runda stenar. Som en trollskog i Thai stil. Tyvärr tog vi visst inga kort från de ställena så det får vi göra nästa gång. Vi såg två hundar varan den ena var trebent, som satt tillsammans med en katt. Såg ut som de ställt upp sig för foto men tyvärr va vår kamera så pass seg att dem efter 10 sekunder kände sig otrygga och började röra på sig, i samma vända kände kameran för att äntligen ta en bild så den blev ju som väntat inte alls bra. Ny kamera står på min inköpslista, får se när det blir bara.





När det gäller hyra annat boende vi får se hur vi gör. Det mest intressanta ligger bara någon enstaka minut från en liten strand del som nästan är som en egen strand. Ska ta några till dagar och titta på land i andra delar av Lamai också, lite svårt att hinna med ibland bara. Att hyra kan ju vara perfekt för semester eller deltidsboende för att slippa både ansvar och inte minst att slippa vara låst kunna röra på sig, se nya platser etc. Något jag verkligen tycker är kul. Men är man fast boende är jag helt emot att hyra, det blir det ju som att kasta bort pengarna varje månad. Dessutom att hyra på Samui är ofta relativt dyrt och inte minst i dessa trakter.


Jag har min trogne hund kompis här också. Han kommer nu mer varje dag och han kom exakt nu tillbaka efter att ha varit på äventyr en timme. Han va här imorse när jag vaknade och sen låg han och sov här på altanen på samma plats han just nu slog sig ner på igen. Ruskigt skön lirare måste jag säga, som verkligen stuckit ut ur mängden hundar som vi har på besök. Han vet hur man ska bete sig här nu och sitter så fint när han ska få något gott. Det var helt nytt för honom i början märkte jag så det blev att vänta ut honom ordentligt. Nu ligger han med huvudet på tröskelt och inväntar en godis bit han sett att jag har på skrivbordet. Nala kommer få sig en ung trevlig killkompis direkt när hon anländer, den saken är klar, så vida vi nu inte flyttar innan.


I förrgår blev jag och Nui lite småhungriga på kvällen och riset var slut så istället för att koka på nytt åkte vi för att äta ute. Klockan hade redan passerat 12 och vi visste inte vad vi skulle åka, vi valde Chaweng vilket vi inte alls planerat. Tog ett varv där och valde ett litet hak. Jag brydde mig inte så mycket om hur maten var, jag va bara hungrig, Ni däremot blev besviken. Det är allt för många ställen som inte bryr sig utan bara serverar utan att fråga hur det smakade för att nästa gång kunna göra det bättre. Den raden stal jag från Nui, hon höll en kortare föreläsning om hur tråkigt et är med folk som inte bryr sig om att vilja göra saker bra, vilket jag håller helt med henne om. Vi åt förövrigt en mycket simpel rätt, Kao Man Gai, bara ris med skivad kyckling och en sås till.

När vi kom hem var klockan över 1 och vi svängde ner på beach roaden i Lamai bara för att se om det var folk där vilket det var på de mest populära ställena. Stannade och köpte en Som Tam på vägen som av någon mystisk anledning var så in i vassen stark utan att det för den delen var mycket chili i den.

Inga kommentarer: